
Stefano Lombardi Vallauri


Contatti
Individual tutorial
Timetable
4 APRIL 11.00; 16 APRIL 11.00; 7 MAY 13.00. The tutorials will be held upon reservation to be agreed with the teacher by e-mail. IULM 4 - 2nd floor - office N.4208
CURRENT POSITION
Associate Professor.
General editor of the biannual scientific journal «Nuove Musiche».
Member of the scientific committee of the book series “I discorsi della musica”, Rome.
Member of the scientific-editorial committee of the journal «Poli-Femo», new series of «Lingua e letteratura».
Member of the scientific committee of «Graphie. Rivista trimestrale di arte e letteratura».
Secretary and treasurer (period 2019/2020) of Athena Musica, cultural association for studies in aesthetics and philosophy of music.
Council member of the University Music Laboratory of the University of Palermo.
Member of the academic board of the Doctorate in “Visual and Media Studies” of the IULM University of Milan.
RESEARCH LINES:
Aesthetics and analysis of XXth century and contemporary music, academic and popular.
Ontology and pragmatics of music with respect to the other arts and the other systems of experience and communication.
Extra-artistic (psychological, cognitive, communicative, wisdom) functions of musical experience.
DISCIPLINARY GROUP:
L-ART/07, Musicologia e storia della musica.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
- S. Lombardi Vallauri – M. Spagnolo, “Ti vedo, ti sento, mi perdo” di Salvatore Sciarrino, il 14 novembre 2017 al Teatro alla Scala, «Nuove Musiche», on line, febbraio 2018.
- Diamanda Galás artista della differenza, in M. De Blasi et al. (eds.), In limine. Forme marginali e discorsi di confine / Fringe Forms and Border Discourses, Napoli 2018.
- Stili postonali e suono, oggetto sonoro, oggetto uditivo, oggetto musicale, in E. Di Bona – V. Santarcangelo (eds.),The Auditory Object, «Rivista di Estetica», 66, 2017.
- Da Gesualdo allo spettralismo barbaro: radici modali di due tipi di cromatismo postonale, in D. Tortora (ed.), Gesualdo dentro il Novecento, Napoli 2017.
- Lo spazio teatrale-musicale come ambito di azione etica: “Rappresentazione et Esercizio” di Domenico Guaccero e “La Passion selon Sade” di Sylvano Bussotti, in G. Borio et al. (eds.), Teatro di avanguardia e composizione sperimentale per la scena in Italia: 1950-1975, Fondazione Giorgio Cini 2017.
- a cura di, Nuovo e clichés, sezione monografica di numero, «Nuove musiche», 2, 2017.
- Paesaggi sonori, o meglio mondi emotivi. Che cosa fa il sound design, «Gli spazi della musica», 6/1, 2017.
- Interaction between noisy instrumental timbre and traditional intervallic systems in composers from Sicily, 1960-1985, in Proceedings of the 9th European Music Analysis Conference “EuroMAC 2017”, Strasbourg 2017.
- a cura di, Vectoriality/Protension in Post-Tonal Music, numero monografico, «Nuove musiche», 1, 2016.
- Sul logoramento dell'esperienza musicale (e parzialissimo riscatto), in M.A. Balsano et al. (eds.), Le cadeau du village. Musiche e Studi per Amalia Collisani, Palermo 2016.
- Inaudita tradizione – Unheard tradition – Tradition inouïe, nel CD Aria Bizantina di Alberto Caprioli, Stradivarius 2016.
- Sull'accompagnamento musicale del discorso filosofico. Sull'ascolto musicale come pratica sapienziale, in A. Bianchi et al. (eds.), Scritti per Luigi Lombardi Vallauri, Wolters Kluwer 2016.
- The Composition of Experience in the Musical-Holistic Art of Dario Buccino, in A. Bratus – M. Lutzu (eds.), Analysis Beyond Notation in XXth and XXIst Century Music, «El Oído Pensante», 4/1, 2016.
- Retorica antiretorica della materia astratta – Anti-rhetorical rhetoric of abstract material, nel CD Landscape di Martino Traversa, Stradivarius 2015.
- L'anti-opera come veicolo: il teatro musicale come pratica autotrasformativa per il performer, in A. Ramerino (ed.), Teatro e musica, Bulzoni 2015.
- Paolo Emilio Carapezza teorico e operatore della nuova musica, «Musica/Realtà», 106, marzo 2015.
- La construction de la tension temporelle dans l'expérience audiovisuelle de “An Index of Metals”, in A. Arbo (ed.), Anamorphoses. Études sur l'œuvre de Fausto Romitelli, Hermann 2015.
- Ingrid Pustijanac, “György Ligeti. Il maestro dello spazio immaginario”, Libreria Musicale Italiana, Lucca, 2013, review in «Analitica. Rivista on line di studi musicali», 7, 2014.
- Towards a typology of materiality/corporeality of music in the digital multimedia regime, in C. Coletta et al. (eds.), A Matter of Design. Making Society through Science and Technology, STS Italia 2014.
- Some difficulties inherent in the project of an artificial musical experience, in M. Geronazzo – S. Spagnol (eds.), Liquid Music. 20th Colloquium on Music Informatics, Università IUAV di Venezia – Università di Padova 2014.
- La forma del tempo vissuta: cicli, apici, degradazioni, in A. Arbo (ed.), Oltre le periferie dell'impero. Omaggio a Fausto Romitelli, Trauben 2014.
- Dodecafonia espansa, «Graphie. Rivista trimestrale di arte e letteratura», XVI/67, 2014.
- Gilberto Cappelli compositore e pittore: fondamenti ultimi del senso, «Graphie. Rivista trimestrale di arte e letteratura», XVI/67, 2014.
- Dodecafonia postseriale. Gilberto Cappelli e Federico Incardona, Mimesis 2013.
- Una traduzione linguistica della musica? Il compito impossibile, ma necessario, di dire un'esperienza asemiotica, in G. Marconi (ed.), Riscritture. La traduzione nelle arti e nelle lettere, Bruno Mondadori 2013.
- Fedeli tradimenti: la ricezione cageana di tre compositori italiani nel Duemila, in V. Cuomo – L.V. Distaso (eds.), Il caso, il silenzio, la natura. La ricerca di John Cage, Mimesis 2013.
- Lo specifico e il prezioso dell'ascolto radiofonico pop, in T. Bonini (ed.), La radio in Italia. Storia, mercati, formati, pubblici, tecnologie, Carocci 2013.
- Form, figure, and the experience of time in seven southern composers of the 1950s-60s, in M. Jabłoński – P. Misuraca – P. Podlipniak (eds.), «Interdisciplinary Studies in Musicology», 12, Theme Issue: Italian Music in the XXth Century Culture, PTPN & Wydawnictwo Naukowe UAM 2012.
- “An Index of Metals” by Romitelli/Pachini: an Abstract-Concrete Multimedia Essai on Corruption / “An Index of Metals” di Romitelli/Pachini: un saggio astratto-materico multimediale sulla corruzione, <http://www.worldsofaudiovision.org/>, 2012.
- Vere risonanze elusive: la poetica del compositore Federico Incardona nello specchio di Maldoror riflesso da Bachelard, in R. Boccali – L. Scarabelli (eds.), Bachelard e la plasticità della materia, «Altre Modernità», ottobre 2012, <http://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/view/2415/2644>.
- L'opzione dodecafonica postseriale, in S. Lombardi Vallauri – M. Spagnolo (eds.), Federico Incardona. Bagliori del melos estremo, :duepunti 2012.
- S. Lombardi Vallauri – M. Spagnolo (eds.), Federico Incardona. Bagliori del melos estremo, :duepunti 2012.
- Azione fisica ed empatia nell'opera musicale-performativa di Dario Buccino, in C. Falletti – G. Sofia (eds.), Prospettive su teatro e neuroscienze. Dialoghi e sperimentazioni, Bulzoni 2012.
- Zodiaco elettrico, in Zodiaco elettrico. Aidoru performs Karlheinz Stockhausen's Tierkreis, NdA Press 2012.
- La temporalità in musica e nel video astratto. “An Index of Metals” di Romitelli/Pachini, in E.S. Storace (ed.), Estetica del desiderio, Mimesis 2011.
- Perfetta effimera accensione di vita. Formalizzazione sonora, performativa ed esperienziale nella musica di Dario Buccino, «Poli-femo», nuova serie di «Lingua e Letteratura», 2, 2011.
- G. Borio, G. Albert, N. Bizzaro, A. Bratus, A. Cecchi, M. Corbella, M. Giuggioli, S. Lombardi Vallauri, M. Rizzuti e F. Rovelli, Presentazione delle attività del gruppo di ricerca Worlds of AudioVision, in A. Valle – S. Bassanese (eds.), Prossime distanze. Atti del XVIII Colloquio di Informatica Musicale, Università IUAV di Venezia 2011.
- Tratti tecnici dell'ascesi e della seduzione in Franco Evangelisti e loro derivazioni nei palermitani Salvatore Sciarrino e Federico Incardona, in E. Ludovici – D. M. Tortora (eds.), Franco Evangelisti. Verso un nuovo mondo sonoro, «Le arti del suono», 4, 2010.
- Gilberto Cappelli, «Graphie. Rivista trimestrale di arte e letteratura», XII/49, 2010.
- Après le moi, le déluge. Tendenze fatali della drammaturgia musicale digitale, in G. Canova (ed.), Drammaturgie multimediali. Media e forme narrative nell'epoca della replicabilità digitale, Unicopli 2009.
- La musica vocale di Domenico Guaccero. Dalla sperimentazione alla compiutezza, dall'antropologia all'uomo, in D. M. Tortora (ed.), Domenico Guaccero. Teoria e prassi dell'avanguardia, Aracne 2009.
- Ontologia e comunicazione della musica: arcaicità/modernità vs perennità; soggettività vs oggettività; linguisticità, logicità, affettività, tettonicità vs irriducibilità, in B. Chiarelli – S. Marongiu (eds.), Ontogenesi, filogenesi e differenziazione dei sistemi comunicativi. Un approccio multidisciplinare al tema della comunicazione, Altravista 2009.
- Revisione critica della partitura Ho chiesto alla polvere per grande orchestra (2003) di Federico Incardona, Rai Trade 2008.
- La musica come simbolo umanistico della vita e della coscienza in “L'Angelo e il Golem” di Francesco La Licata e Fabrizio Lupo, «Drammaturgia musicale e altri studi», III, 2007.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
COURSES 2020/2021
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Forms and practice of music criticism
Master's Degree in Television, Cinema and New Media
Fundamentals of music and discography
COURSES
2019/2020
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Literature and other languages
Musical languages
-Forms and practices of music criticism
Master's Degree in Television, Cinema and New Media
-Elements of music and discography
COURSES 2018/2019
Master's Degree in Television, Cinema and New Media
-Elements of music and discography
Bachelor of Science in Arts, Performing Arts, Cultural Events
- The entertainment system
Production and organization of contemporary music
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Literature and other languages
Musical languages
COURSES 2017/2018
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
The entertainment system
- Production and organisation of contemporary music
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
- Musical languages
COURSES 2016/2017
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
The entertainment system
- Production and organisation of contemporary music
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
- Musical languages
COURSES 2015/2016
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
The entertainment system
- Production and organisation of contemporary music
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
- Musical languages
COURSES 2015/2016
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
The entertainment system
- Production and organisation of contemporary music
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
- Musical languages
COURSES 2014/2015
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
— Musical languages
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
The Society of Entertainment
— Production and organisation of contemporary music
COURSES
2013/2014
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Literature and other languages
— Musical languages
Degree course in Communication in the art and culture markets
Production of cultural activities
- Production of live entertainment
COURSES 2012/2013
Master's Degree
Arts, Heritage and Markets
Production in Cultural and Creative Industries
- Music and Recreation Production
COURSES 2010/2011
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising -
MusicBachelor of Science in Communication in the Art and Culture Markets
- Music and Entertainment
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it
The owner of this curriculum vitae is solely responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.