
Anna Luigia De Simone


Contacts
Email
[email protected]
Anna Luigia De Simone is Associate professor of Cinema, Photography and Television (L-Art/06), where she teaches Curatorial practice and exhibition media, History of contemporary art, and Art and Television at the Faculty of Arts and Tourism - IULM University where she is also member of the Ph.D in Visual and Media Studies Committee.
In 2015, she coordinated the curatorial staff of the Italian Pavilion at the 56th International Art Exhibition - la Biennale di Venezia.
Currently, she coordinates the editorial project of the Encyclopedia of Contemporary Art Treccani, directed by V. Trione.
Since 2017 she has been a regular contributor to the magazine “Arte” (Cairo Editore).
She has contributed to the documentary archival researches and to the editorial and curatorial coordination of international catalogues and exhibitions. Among the others: Mario Sironi/Constant Permeke: i luoghi e l'anima (Palazzo Reale di Milano, 2005); El siglo de Giorgio de Chirico (IVAM, 2007); Valencia 09-Confines. Pasajes de las artes contemporaneas (IVAM, 2009); Salvador Dalí. Il sogno si avvicina (Palazzo Reale di Milano, 2010); Alberto Savinio. La commedia dell’arte (Palazzo Reale di Milano, 2011); Post-classici. La ripresa dell'antico nell'arte contemporanea italiana (Foro romano e al Palatino di Roma, 2013); Codice Italia (Biennale di Venezia, 2015).
In 2010, she curated the section “Dalí and media” of the exhibition Salvador Dalí. Il sogno si avvicina, curated by V. Trione, at Palazzo Reale di Milano. She has held the critical coordination of the following exhibitions: Igort. Pagine nomadi (Triennale di Milano, 2012), Claudio Abate. Obiettivo arte (Triennale di Milano, 2013), In atelier. Aurelio Amendola: fotografie 1970-2014 (Triennale di Milano, 2014), Gregorio Botta. Un’altra Ultima Cena (Triennale di Milano, 2015-Expo 2015), GAME VIDEO/ART. A SURVEY, (IULM OPEN SPACE-XX1 Triennale di Milano, 2016), Antonio Biasiucci. Riti (IULM OPEN SPACE, 2017), Marco Nereo Rotelli. Le forme del valore: arte e denaro (Campus IULM, 2019); and of the digital exhibition titled Still Lives. Arte oltre l’emergenza (www.iulm.it).
She has published the books: Architetture d’avanguardia. Scenari e visioni della città nel Novecento (2008), La superficie del mondo. Spazio dell’immagine e immagine dello spazio nei ritratti di Andy Warhol (2012), and Andy Warhol’s TV. Dall’arte alla televisione (2017). In 2009, she curated a collection of reviews by Gillo Dorfles. Inviato alla Biennale 1949 al 2009 (Scheiwiller).
MAIN AREAS OF SCIENTIFIC INTEREST
Anna Luigia De Simone’s research interests encompass visual studies and aim at studying intermediality processes among art, photography, cinema, and television. Her monographs and numerous essays deepen these themes. Among the others: Andy Warhol allo specchio (“Fata Morgana”, 2011); Dentro l'immagine. Come si guarda un quadro in televisione, in A. Grasso, V. Trione (ed.), Arte in tv. Forme di divulgazione (Johan & Levi, 2014); Salvador Dalí: per una teoria della televisione liquida (“Fata Morgana”, 2016); Un archivio senza pareti. Salvador Dalí e la televisione italiana (“L’avventura”, 2017); La Factory del selfie. L’immagine condivisa da Andy Warhol a Instagram, in M. Mazzocut-Mis, C. Spenuso (ed.), Fermo immagine (Mimesis, 2018); Sulle tracce dell’umano: il video-recording nell’ontologia relazionale del Post-human (“Fata Morgana”, 2019); and many contributes in the book V. Trione (ed.), Il cinema degli architetti (Johan & Levi, 2014).
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
2020
Sulle tracce dell’opera d’arte: video-recording e 21° secolo, in “Op. Cit. Selezione della critica d’arte contemporanea”, n. 167, gennaio 2020, pp. 51-60.
Recensione a V. Trione, L’opera interminabile: arte e XXI secolo, (Einaudi, Torino, 2019), in “Op. Cit. Selezione della critica d’arte contemporanea”, n. 167, gennaio 2020, pp. 99-101.
Palato, in M. Donà, E. Sgarbi (a cura di), “Pantagruel”, n. 1, novembre 2020, pp. 739-752.
Expanded architecture or living in communication / Architettura espansa ovvero abitare la comunicazione, in “Area”, n. 172+, dicembre 2020, pp. 26-29.
2019
Sulle tracce dell’umano: il video-recording nell’ontologia relazionale del Post-human, in “Fata Morgana. Quadrimestrale di cinema e visioni”, n. 37, 2019, pp. 75-90 [rivista in classe A per SC 10/C1].
2018
Intermediac(it)y: sulla forma simbolica della Milano contemporanea, in S. Moretti (a cura di), Raccontare Milano: arte, architettura, media e mercato, Silvana, Cinisello Balsamo, 2018, pp. 89-99.
La Factory del selfie. L’immagine condivisa da Andy Warhol a Instagram, in M. Mazzocut-Mis, C. Spenuso (a cura di), Fermo immagine, Mimesis, Milano, 2018, pp. 99-111.
2017
Warhol, in V. Codeluppi, M.A. Polesana (a cura di), Baudrillard ovunque, Meltemi, Milano, 2017, pp. 61-70.
Un archivio senza pareti. Salvador Dalí e la televisione italiana, in “L’avventura. International Journal of Italian Film and Media Landscapes”, n. 2, 2017, pp. 187-199.
Andy Warhol’s TV. Dall’arte alla televisione, Mimesis, Milano, 2017.
2016
Salvador Dalí: per una teoria della televisione liquida, in “Fata Morgana. Quadrimestrale di cinema e visioni”, n. 29, 2016, pp. 77-88.
Il videogioco quotidiano. Andy Warhol verso la game art, in M. Bittanti, V. Trione (a cura di),GAME VIDEO/ART. A SURVEY, Silvana Editoriale, Milano, pp. 20-23.
2015
Peter Greenaway; Francesco Barocco; Vanessa Beecroft; Marzia Migliora, in V. Trione (a cura di), Codice Italia, Bompiani, Milano, 2015, pp. 60-73, 120-135, 176-183 (versione italiano e inglese).
Memorie dal presente, in V. Trione (a cura di), Codice Italia Academy, Gangemi, Roma, 2015, pp. 34-35.
2014
Officina creativa; Happening, in V. Trione (a cura di), In atelier. Aurelio Amendola: fotografie 1970-2014, FMR, Forlì, 2014, pp. 22-23, 42-43.
Dentro l'immagine. Come si guarda un quadro in televisione, in A. Grasso, V. Trione (a cura di), Arte in tv. Forme di divulgazione, Johan & Levi, Milano, 2014, pp. 81-90.
Vito Acconci; Emilio Ambasz; Archigram; Giovanni Astengo; Mario Bellini; Livio Castiglioni; Giancarlo De Carlo; Carlo Doglio; Angelo Mangiarotti; Gianni Pettena; Franco Purini; Aldo Rossi; Gruppo Strum; Superstudio; Kenzo Tange; UFO (Unidentified Flying Object), in V. Trione (a cura di), Il cinema degli architetti, Johan & Levi, Milano, 2014, pp. 45-59, 75-78, 83-86, 95-98, 136-138, 178-181,190-192, 203-207, 225-236, 241-244.
2013
Scritture; curatela dell'Antologia di testi di artisti contemporanei sulla classicità, in V. Trione (a cura di), Post-classici. La ripresa dell'antico nell'arte contemporanea italiana, Electa, Milano, 2013, pp. 158-164, 165-180.
2012
La superficie del mondo. Spazio dell’immagine e immagine dello spazio nei ritratti di Andy Warhol, Spartaco, Santa Maria Capua Vetere, 2012.
2011
Andy Warhol allo specchio: Ritrarre altri per ritrarre sé, in “Fata Morgana. Quadrimestrale di cinema e visioni”, n. 15, 2011.
Geografie di guerra tra arte, fotografia e cinema: Malaparte guarda Napoli, in "Meridione – Sud e Nord nel mondo”, atti del convegno La Napoli degli Americani. Dalla Liberazione alla Ricostruzione, Facoltà di Architettura “Luigi Vanvitelli” della Seconda Università degli Studi di Napoli, luglio 2011, pp. 156-169.
2010
G. Dorfles, Inviato alla Biennale Venezia 1949-2009, a cura di A.L. De Simone, Scheiwiller, Milano, 2010.
Schede tecniche delle opere in catalogo e Bibliografia su S. Dalí e il paesaggio, in V. Trione (a cura di), Salvador Dalí. Il sogno si avvicina, 24OreCultura, Milano, 2010, pp. 64-71, 74-75, 88-91, 94-95, 122-135, 144-147, 158-159, 168-169, 172-173, 186-197, 204-207.
2009
Scene da un “New York Movie”. Edward Hopper e il cinema, in “Duellanti”, n. 57, novembre 2009, pp. 72-74.
Napoli: il sisma dell’arte. I musei, in V. Trione (a cura di), Resistenze. Momenti dell’arte contemporanea a Napoli, Pironti, Napoli, 2009.
2008
Architetture d’avanguardia. Scenari e visioni della città nel Novecento, Alinea, Firenze, 2008.
Terra di Lavoro, in A. Gambardella, D. Jacazzi (a cura di), Architettura del Classicismo tra Quattrocento e Cinquecento, Gangemi, Roma, 2008, pp. 124-151, 200-202, 214-231; Principato Citra, in Ivi, pp. 354-355, 379-381 (Prin 2003-2005).
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
COURSES 2021/22
Bachelor of Science in Arts, Media, Cultural Events
Bachelor of Science in Fashion and creative industries
Contemporary visual arts
Master's Degree in Art, Valorisation and Market
COURSES 2020/2021
Bachelor of Science in Arts, Media, Cultural Events
Bachelor of Science in Fashion and creative industries
Contemporary visual arts
Master's Degree in Art, Valorisation and Market
Theory and practice communication of artistic events
- Curatorial practice and exhibition media
COURSES
2019/2020
Bachelor of Science in Arts, Performing Arts, Cultural Events
Master's Degree Course in Arts, Valorisation and Markets
Master's Degree in Hospitality & Tourism Management
- Cultural Heritage, Arts and Tourism
COURSES
2018/2019
Bachelor of Science in Arts, Performing Arts, Cultural Events
Master's Degree in Arts, Heritage and Markets
- Curatorship of art exhibitions
Master's Degree in Hospitality & Tourism Management
- Cultural heritage, arts and tourism
COURSES 2017/2018
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
Master's Degree in Arts, Heritage and Markets
- Theory and practice of artistic and cultural events
Curatorship of contemporary art exhibitions
Master's Degree in Hospitality & Tourism Management
Cultural heritage, arts and tourism
COURSES 2016/2017
Degree Course in Arts, Design and Entertainment (in common with the Degree Course in Tourism: culture and development of territories)
Master's Degree in Arts, Heritage and Markets
- Curatorship of contemporary art exhibitions
COURSES 2015/2016
Degree Course in Arts, Design and Entertainment (in common with the Degree Course in Tourism: culture and development of territories)
Contemporary visual languages - History of contemporary art
Bachelor of Science in Tourism: culture and development of territories
Degree Course in Tourism: culture and development of territories (in common with the Degree Course in Arts, Design and Entertainment)
Master's Degree in Arts, Heritage and Markets
Operational practices - Methodology and curatorship of contemporary art exhibitions
COURSES 2014/2015
Bachelor of Science in Arts, Design and Entertainment (in common with the Bachelor of Science in Communication in Art and Culture Markets)
Bachelor of Science in Tourism: culture and development of territories
Bachelor in Arts, Design and Entertainment
Contemporary visual languages
COURSES
2013/2014
Bachelor of Science in Communication in the Art and Culture Markets
Culture in public spaces
COURSES
2012/2013
Degree Course in Communication in the art and culture markets
- Contemporary artistic trends
Master's Degree Course in Arts, Heritage and Markets
- Laboratory of Cultural Design for the Territory