Nicola Pentecoste
Contacts
Email
[email protected]
Individual tutorial
Timetable
Receives by appointment to be agreed by email.
2018 |
TEACHING AND RESEARCH Researcher for the project Social media, integration and conflict: the case of the diasporic communities of the Mediterranean | IULM University. |
2017 - 2018 | Contract professor for the institutional course in Sociology of Media | IULM University of Milan. |
2010 - 2017 | Lecturer on contract for integrative teaching in the institutional course of Introduction to the media and sociology of cultural processes | IULM University. |
2010 - 2012 | Post-doctoral research on The impact of digital media on social behaviour | IULM University. |
2008 - 2011 | Didactic-scientific coordinator of the Master in Management, Marketing and Communication of Music (MMCM) | Sapienza University of Rome. |
2008 - 2010 |
Contract lecturer for master's degree courses:
|
2008 | Concept, Project and Coordination of the Laboratory of research and training on the expressive typologies and on the models of organization of cultural events on the territory: instruments of field research; social and market functions; contents and professional roles, specialization course (FSE) | IULM University. |
2004 - 2007 | Classroom tutor and Placement Manager of the MMCM | Sapienza University of Rome. |
2003 - 2005 | Teacher of the seminar courses entitled Communicating the City for the course of Sociology of Mass Media | Sapienza University of Rome. |
2002 - 2004 | Free lance detector/interviewer for research activities | Isfol, Istituto IARD Franco Brambilla, CCIAA of Rome, Pixel Pubblicità S.r.l., Estrogeni S.r.l. |
2002 - 2003 | Coordinator of the observatory Technology and Communication (Eye-Tech) | Sapienza University of Rome. |
AUDIOVISUAL PRODUCTION | |
2017 - 2018 |
Line Producer | Anthos Produzioni (via Ferdinando di Savoia 3, Rome). Line Producer | Ex Machina/VR Worlds (via Vertumno 2/c, Rome). |
2015 - 2016 | Producer and coordinator of VFX | Rainbow CGI | (via della Bufalotta 374, Rome). |
2014 - 2015 | Producer and coordinator of VFX | Moka Factory (via Portuense 956, Rome). |
CREDITS (Line Producer/Production Coordinator)
(Coordinator for the realization of visual effects)
|
MAIN AREAS OF SCIENTIFIC INTEREST
Media Studies
Cultural sociology
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal
Il, the owner of this curriculum vitae, and is solely responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
- Primo manuale di mediologia, in corso di stesura.
- (con Miconi A.) “Videogamers: Analisi di una mancata integrazione”, in Balbi G., Magaudda P. (a cura di) Fallimenti digitali: Un’archeologia dei nuovi media, in corso di pubblicazione, Unicopli, 2018, pp.149-162.
- Il residuo fisso: Morale e politica dell’antimoderno, in McLuhan H.M., McLuhan nello spirito del suo tempo Roma, Armando Editore, 2015, pp. 7-33.
- McLuhan H.M., McLuhan nello spirito del suo tempo Roma, Armando Editore, 2015 (traduzione e curatela).
- Goffman Rewind: La presentazione del self nel quotidiano digitale, «Mediascapes Journal», n° 2, Roma, Casa Editrice Sapienza, 2013, pp. 106-118.
- Elogio del fallimento: Il sogno infinito della mediologia, in McLuhan H.M., Lo strano caso del Dr. McLuhan, Roma, Armando Editore, 2013, pp. 7-18.
- McLuhan H.M., Lo strano caso del Dr. McLuhan: Viaggio sulle rotte perdute della mediologia, Roma, Armando Editore, 2013 (traduzione e curatela).
- Marshall McLuhan tra scienza e filosofia: La tentazione postmoderna, Milano, Bevivino Editore, 2012.
- L’ubiquità fragile: Lo smartphone e le nuove geografie situazionali, «Rivista di Scienze Sociali», n° 5, 2012.
- Digital Awareness: Verso una teoria critica del web, «Comunicazioni Sociali», Milano, Vita e Pensiero, 2012, 2, pp. 321-330.
- La narcosi del mito, in «Gli Altri Settimanale», anno II, n° 53, 2010, p. 12.
- “Industriale/Post-Industriale”, in Giordano V., Massidda L. (a cura), Le dicotomie del moderno, Napoli, Liguori, 2010, pp. 39-74.
- Editor per il teaser della “Grande Opera della Cultura Italiana“, Torino, UTET, 2009.
- (con Pensosi P.) Panorami mediali: Leggere il mutamento nell’era dei nuovi media, Perugia, Morlacchi Editore, 2005.
- Le biblioteche parlanti, «No Limits. Mondi, corpi, culture e sport», Anno II, n° 18, p. 55, 2004.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.