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Individual tutorials will be held on Wednesday at 12 a.m. via Teams by appointment to be arranged in advance by e-mail.
CURRENT POSITION:
Martha Friel, PhD, is a researcher in Economics and Business Management at the IULM University of Milan atthe Faculty of Arts, Tourism and Markets. She is a member and senior fellow of the Fondazione Santagata per l'Economia della Cultura.
RESEARCH AREAS:
Her research areas concern the economics and management of culture, creative industries andtourism, on which she has published extensively and taught at numerous universities in Italy and abroad.
DISCIPLINE GROUP:
SECS-P/08 Economics and business management
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
RECENT PUBLICATIONS
ltural projects for Developmentngela Besana.
Comunicazione, Università IULM, Milanoo.
Books:
Friel, M. (2021), Spettacolo dal vivo e turismo. Strategie e strumenti di incontro, Milano, Franco Angeli.
Friel, M e Borrione, P. (2020), Innovazione e cultura. Start-up entrepreneurship per l’arte e il turismo culturale, Torino, Fondazione Santagata per l’Economia della Cultura.
Friel, M. (ed, 2019), Note in Viaggio. Reti e strategie per il turismo musicale in Italia, Venezia, Marsilio.
Friel, M. and Peres, A. (2018), Futourism. New Maps for the Travel Industry, Milano, Bocconi University Press.
Peres, A. e Friel, M. (2106), Futurismi. Nuova mappa per i viaggiatori di domani, Milano, Hoepli.
Refereed Journal Articles:
Borrione, P., Friel, M., Segre, G. (2021), “Kids, Today We’re Going to the Museum!”. Discriminating Factors in Museum Visiting for Families With Children in Italy, International Journal of Arts Management, 23.
d'Angella, F., Friel, M., Miglietta, A., Sainaghi, R. (2021), Cultural events for a sustainable tourism development in urban destinations: the case of Milan’s week, Sinergie, 39.
Friel, M. (2020), “Crafts in the Contemporary Creative Economy”, Aisthesis, 13.
Friel, M. (2019), “Tourism as a driver in the space economy: new products for intrepid travellers”, Current Issues in Tourism, 1-6.
Chtourou A., Leicht, T., Friel, M., Ben Youssef K. (2018), "Revisiting the effects of travel satisfaction on visitor’s behavioral intentions. Evidence from a cultural heritage site", Journal of Marketing Trends, vol. 5, n. 2 pp. 173-186.
Friel. M. (2018), “Il brand Made in Italy”, Economia & Management, 4.
Friel, M. e Peres. A (2018), “I rapporti intersettoriali tra il turismo e le industrie creative. Nuove opportunità di sviluppo territoriale e di innovazione di prodotto” in Economia della Cultura, N. 1-2.
Friel M., Bertacchini E. (2015) “Innovazione e comunità creative nell’industrial design: una prospettiva storica”, Economia dei Servizi, anno X, n.2
Friel M., Sacco P.L. (2015) “Italian Foodies: Endogenous Growth Patterns towards ‘Foodtainment’ and Gourmandise”, International Journal of Cultural and Creative Industries, 2.
Friel M., Ben Youssef K., Leicht T., Marongiu L. (2015) “Perceptioning as a Tool for Destination Branding: The Case of Liguria as Wikidestination”, in Journal of Investment and Management. Special Issue: Attractiveness and Governance of Tourist Destinations, 4.
Friel M., Saccone D. (2013) “L’artigianato tra filiera corta e internazionalizzazione: alcune riflessioni dal caso toscano”, in Quaderni di Ricerca sull’Artigianato, n. 2.
Contributions in books:
Friel, M. (2020), “Il turismo musicale in Italia nel nuovo Millennio: pubblici, destinazioni e strategie di sviluppo”, in Cafiero, R. et al. Turismo musicale: storia, geografia, didattica, Bologna, Patron.
Friel, M. (2019), “Il turismo culturale”, in Di Maio, A. Economia del Patrimonio e delle Attività Culturali, Milano, Hoepli.
Ben Youssef K., Friel, M., Giaccardi, G. (2018), "Using the Destination’s Heritage, Language, Lifestyle and ‘Made in Italy’ as a Tourism Development Model", in Mark Anthony Camilleri (ed.) The Branding of Tourist Destinations: Theoretical and Empirical Insights, pp.97 - 111.
Friel, M. (2018), "Il sistema del gusto italiano, un modello replicabile?" in Paolazzi, L, Gargiulo, T. e Sylos Labini, M. (a cura di), Le sostenibili carte dell'Italia, Venezia, Marsilio.
Olivares, F. e Friel, M. (2018), “Turismo esperienziale, paesaggi produttivi e distretti di eccellenza: nuovi approcci per ridisegnare l’attrattività territoriale” in Parente, M. e Sedini, C. D4T. Design per i territori, Trento, LISt Lab.
Friel, M. e Peres, A. (2017), "Tasse di soggiorno: un’opportunità per molti o un fardello fiscale per pochi?" in XIV Rapporto Annuale Federculture, Roma, Gangemi Editore.
Friel, M. e Peres, A. (2017), "Turismo culturale e creativo in Europa e in Italia: aspetti quali/quantitativi" in Valentino, P.A. (a cura di), L'arte di produrre arte: competitività e innovazione nella cultura e nel turismo, Venezia, Marsilio.
Friel, M. (2017), "I territori come soggetto di comunicazione", in Eugeni R. e Vittadini N. (a cura di), Libro bianco sulle professioni della comunicazione, Milano, Franco Angeli.
Friel M. (2016) “Certificazioni, marchi e territori”, in Moreschini L., Ramello G.B. e Santagata W. (a cura di), Un marchio per la valorizzazione dei territori di eccellenza: dai siti UNESCO ai luoghi italiani della cultura, dell’arte e del paesaggio. Quaderni della Valorizzazione, Soveria Mannelli (CZ), Rubbettino.
Friel M., Peres A. (2014) “Design-induced tourism in Milan, Italy”, in OECD, Tourism and the creative economy, Paris, OECD Publishing.
Friel M. (2013) “Torino tra arte e industria”, in Crivello S. e Salone C. (a cura di), Arte contemporanea e sviluppo urbano: esperienze torinesi, Milano, Franco Angeli.
Fiorentino P., Friel M. (2012) “Structure and Evolution of Two Italian Cultural Commons: Futurism and Milanese Design”, in Bertacchini E., Bravo G., Marrelli M. and Santagata W. (eds), Cultural Commons: A New Perspective on the Production and Evolution of Cultures, Cheltenham (UK), Edward Eldgar.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
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COURSES 2022/2023
Degree Course in Arts, media, cultural events
Digital archiving and cultural heritage management
Master's Degree in in Hospitality and tourism management - dual degree
Strategic marketing in hospitality and tourism
Cultural heritage, arts and tourism
COURSES 2021/2022
Degree Course in Arts, media, cultural events
Digital archiving and cultural heritage management
Degree Course in Fashion and Creative Industries
Economics and Management of Creative Industries
Master's Degree Course in Hospitality and Tourism Management
Strategic Marketing in Hospitality and Tourism
Cultural Heritage, Arts and Tourism
COURSES
2020/2021
Degree Course in Arts, media, cultural events
Degree Course in in Tourism, Management and Territory
Master's Degree Course in Hospitality and Tourism Management
Cultural heritage, arts and tourism
Marketing Strategies in Hospitality and Tourism
Strategic Marketing in Hospitality and Tourism
COURSES 2019/2020
Bachelor of Science in Arts, Performing Arts, Cultural Events
Made in Italy for Art and Tourism
Bachelor of Science in Tourism, Management and Territory
-Laboratory for tourism professions
Master's Degree in Hospitality and Tourism Management
Competitive Strategies for the Tourism Industry
Creative Industries and Tourism
Marketing Strategies in Hospitality and Tourism
Strategic Marketing in Hospitality and Tourism
COURSES 2018/2019
Master's Degree in Hospitality and Tourism Management
Cultural heritage, arts and tourism
Strategic Marketing in Hospitality and Tourism
Bachelor of Science in Arts, Performing Arts, Cultural Events