Giovanni Sibilla
Contacts
Email
[email protected]
A scholar of the relationship between pop music, the media and the cultural industry, at IULM he teaches the "Videoclip Laboratory" course, a subject he has been working on at the same University since 2004 with supplementary courses and exercises.
He graduated with a thesis on audiovisual semiotics and in 2001 he obtained a PhD in Applied Linguistics and Communication Languages from the Catholic University of Milan, with a thesis on the new forms of narration of TV and Cinema.
In 1999, he published for RAI/ERI "Musica da vedere: il videoclip nella televisione italiana" (Music to see: the videoclip on Italian television), the first book dedicated to the subject in Italy, born from a research project that ranked second at the Rai/VQPT "Giancarlo Mencucci" award the previous year.
He is the author of numerous essays and various scientific monographs on the musical media. Among the monographs: "I linguaggi della musica pop" (Bompiani 2003), "L'industria Musicale" (Carocci, 2006) and "Musica e media digitali" (Bompiani, 2008).
As a journalist, he has written and collaborates with national newspapers dealing with both music (Tutto Musica, Jam, Tribe, Musica! di Repubblica) and technology and digital (Wired, Class). In this field he has published several monographic volumes dedicated to artists (R.E.M., Soundgarden) and historical ("Legendary history of rock music", with Riccardo Bertoncelli).
Since 2001, he has been editor-in-chief of Rockol.it, a site for which he is responsible for the management and development of digital content related to music: reviews, interviews, videos, applications.
Main areas of scientific interest
Popular music Digital
media Cultural industry Music
television Media semiotics
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it
The owner of this curriculum vitae is solely responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Monografie
2024 L’industria della canzone, Bari-Roma, Laterza
2021 La canzone nelle serie TV. Forme narrative e modelli produttivi (con Daniela Cardini), Bologna, Patron
2008 Musica e media digitali, Milano, Bompiani
2006 L’industria della musica, Roma, Carocci
2003 I Linguaggi della Musica Pop, Milano, Bompiani
1999 Musica da Vedere. Il videoclip nella TV italiana, Roma, Rai/ERI
Volumi come curatore/co-autore
2002 Francesca Chiocci, Peppino Ortoleva, Giovanni Cordoni, Gianni Sibilla, La grana dell’audio. Il sonoro nella televisione italiana, Rai/Eri
2001 Finestre sul mondo. Racconto e rappresentazione del Viaggio in Televisione, Roma, Rai
Saggi:
2024 “Canzoni in serie: processi produttivi e strategie narrative dell’industria musicale”, in Storia e teoria della serialità Vol. III. Le forme della narrazione contemporanea tra arte, consumi, e ambienti artificiali, a cura di G. Boccia e G. Fiorentino, Roma, Meltemi
2023 “Performance ri-prodotte. Modelli produttivi e narrativi del rockumentary e del film-concerto, dalla sala cinematografica alle piattaforme”, in Gli Spazi della Musica, V. 10-11
2022 “Moda e comunicazione musicale: la trasformazione degli artisti in fashion brand digitali”, in I media e la moda. Dal cinema ai social network, a cura di M. Pedroni, e A. D’Aloia, A., Roma Carocci Editore
2021 “X Factor. Ascesa e declino di un format produttivo e narrativo ibrido”, in Supertele. Come guardare la televisione, a cura di L. Barra e F. Guarnacci, Minimum Fax, Milano
2020 “The Concert Will Be Televised. Il live come modello narrativo e produttivo nella musica pop e nei media, in Comunicazioni Sociali, (2): 1-12
2019 “Dancing in the Dark. MTV, Music Videos, Bruce Springsteen and the Aesthetics of Rock in the Eighties”, in ZOnemoda Journal, Vol.1, 2019 (9)
2019 “Pop Slowly and See. Di che cosa parliamo quando parliamo di musica pop, rock, mainstream e indie”., in Pop Culture. Sconfinamenti alterdisciplinari, a cura di M. Stramaglia, Pensa Multimedia Editore S.r.l., Lecce
2017 “Il videoclip e l’MP3 (non) hanno ucciso la radio. Musica, media e industria discografica nella transizione dall’analogico al digitale”, Storia della comunicazione e dello spettacolo in Italia (1978-2012), a cura di A. Grasso, Vita e Pensiero, Milano
2016 “Dalle sigle a Shazam: la musica nelle serie TV”, in Le serie sono serie, a cura di Daniela Cardini, Milano, Arcipelago
2013 “I conquistatori? MTV, Videomusic e la via italiana alla videomusica tra anni ’80 e ’90” in Storie e culture della televisione italiana, a cura di Aldo Grasso, Mondadori
2010 “It’s the end of music videos as we know it (but we feel fine). Death and resurrection of Music Vides in the YouTube Age” in Rewind, Play, Forward: The Past, present and future of music video, a cura di Henry Keazor, Transcript-Verlag, 2011
2008 “La drammaturgia musicale e il videoclip nell'era di You Tube e dello User Generated content ”, in Drammaturgie Multimediali, a cura di Gianni Canova, Arcipelago
2005 “Rock the Vote? Le forme del rapporto tra comunicazione musicale e comunicazione politica”, Com Pol, Vol IV, numero 2
2004 “So empty whithout me. Intermediality, intertextuality and non-musical factors in the evaluation of pop music: The (not so) strange case of MTV and Eminem”, in Volume!, 2/2004, Editions de Séteun, Lyon, France
2003 “Musica leggera”, in Peppino Ortoleva, Barbara Scaramucci (eds), Enciclopedia della radio, Milano, Garzanti
2000 “Language is a Virus. Alcune tendenze del linguaggio della canzone degli anni novanta” , In Tradurre la canzone d’autore, Milano, Università Bocconi
1996 “Le vie dei canti della semiotica degli audiovisivi”, in Comunicazioni Sociali, 1
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
INSEGNAMENTI A.A. 2022/2023
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Elementi di musica e discografia
INSEGNAMENTI A.A. 2021/2022
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Elementi di musica e discografia
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
INSEGNAMENTI A.A. 2020/2021
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Elementi di musica e discografia
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Elementi di musica e discografia
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Elementi di musica e discografia
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
- Laboratorio di radio e videoclip
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media