Girolamo Gianneri
Contacts
Email
[email protected]
Mimmo Gianneri obtained his PhD in Communication and New Technologies at the IULM University of Milan, with a thesis on the history and contemporary forms of production and consumption of Neapolitan neomelodic song. Since 2008, he has been collaborating in the teaching and research activities of the Cinema Department of the Institute of Comparative Arts, Cultures and Literatures. Since 2010, he has been teaching Film Language in the Film and Television Languages course at the IULM University. In 2013, he coordinated the master's degree Writing about Cinema at the IULM School of Communication. In 2014, he taught at the Laboratory of writing and communication in Italian, in the same University. He has collaborated on research projects on the imagery of contemporary Italian cinema (Fondazione Cariplo), on innovative models of communication and promotion of contemporary Italian cinema (PRIN 2008) and on the representation of the mafia in Italian cinema (Fondazione Banco di Sicilia). He has designed and supervised image education workshops for middle and high schools. Since 2014, he has been teaching History of Cinema at the CISA (International Conservatory of Audiovisual Sciences) in Lugano.
Areas of scientific interest
History of Italian cinema
Grammar and rhetoric of audiovisual languages
Sound studies (with particular attention to sound in cinema and new audiovisual forms on the web)
Theory and practices of film criticism
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
• “Un’idea di popolare. Il cinema italiano e la canzone napoletana” e “Claudio Villa”, in R. Calabretto, M. Cosci, E. Mosconi (a cura di), All’ascolto del cinema italiano: musiche, voci, rumori, monografico di Quaderni del CSCI – Rivista annuale di cinema italiano, n. 15, 2019, p. 257 e pp. 155-161
• “La voce della canzone nel cinema contemporaneo di ambientazione campana”, in Stefano Lombardi Vallauri, Marida Rizzuti (a cura di), La voce mediatizzata, Mimesis, Milano 2019, pp. 107-121
• “H di hit” in Rocco Moccagatta (a cura di), Carlo&Enrico Vanzina. Artigiani del cinema popolare, Bietti, Milano 2018, pp. 283-287
• “Battlestar Galactica. La musica, il sonoro e le trame inascoltate della tecnologia”, in Sara Martin (a cura di), La costruzione dell'immaginario seriale contemporaneo: eterotopie, personaggi, mondi, Mimesis, Milano-Udine 2014, pp. 171-180
• “La meglio gioventù” e “Padroni di casa”, in L. Malavasi (a cura di), Italia cinema di famiglia. Storia, generi e modelli, monografico di Quaderni del CSCI – Rivista annuale di cinema italiano, n. 9, 2013
• “Eccezioni distributive: la rete come spazio di visione parassitario e alternativo”, in G. Canova (a cura di), Voglia di cinema. Comunicazione e promozione del film in Italia, Forum Edizioni, 2013, pp. 33-44
• “Generi e Generazioni” in Gianni Canova, Luisella Farinotti (a cura di), Atlante del cinema italiano, Garzanti, Milano, 2011, pp. 147-184
• “Il musicarello: modello intermediale e propulsore di nuove ibridazioni” in Massimo Locatelli, Elena Mosconi (a cura di), Comunicazioni sociali - Cinema e sonoro in Italia (1945-1970), Vita e Pensiero, Milano, novembre 2011, pp. 66-73
• “Mediterraneo” e “La resa dei conti” in Louis Bayman (ed.), Directory of World Cinema: Italy, Intellect Ltd. Books, Bristol, 2011
• Revisione complessiva delle voci per la nuova edizione di Gianni Canova (a cura di), Enciclopedia del Cinema Garzanti (collana le Garzantine), Milano, 2009
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
INSEGNAMENTI A.A. 2022/2023
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2021/2022
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media
INSEGNAMENTI A.A. 2020/2021
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
- Linguaggi del cinema e della TV
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
- Linguaggi del cinema e della TV
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
- Linguaggi del cinema e della TV
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
- Linguaggi del cinema e della TV
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
- Linguaggi del cinema e della TV
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
- Linguaggi del cinema e della TV
INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media (Indirizzo Cinema e nuove tecnologie)
Laboratorio di filmologia
- Laboratorio di scrittura critica per il cinema e lo spettacolo
INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, cinema e new media (Indirizzo Cinema e nuove tecnologie)
Laboratorio di filmologia
- Laboratorio di scrittura critica per il cinema e lo spettacolo