Matteo Bittanti
Contacts
Telephone
+39 02 891412808
Email
[email protected]
Individual tutorial
Timetable
Office hours: Monday, 2-4 pm, by appointment.
All meetings take place via Microsoft Teams. To schedule a meeting, please send an email to [email protected] at least a day in advance.
My academic research focuses on the cultural, social, and theoretical aspects of emerging technologies, with an emphasis on their effects on communication, visual culture, and the arts. I am particularly interested in new media art, especially Game Art. My approach is interdisciplinary, connecting media studies, game studies, visual studies, and art history.
Between 2007 and 2014, I was an Adjunct Professor at the California College of the Arts in San Francisco and Oakland, California where I taught graduate and undergraduate courses in the Visual Studies and Visual and Critical Studies programs. In the United States, I worked as an Associate Researcher and as a PostDoc Researcher at Stanford University and at the University of California, Berkeley. Today, I am on the Scientific and Review Board of various academic journals and institutions.
My artistic practice lies at the intersection of video games, cinema, and the web. My work has been exhibited in the United States, Canada, Argentina, Great Britain, Ireland, Australia, France, Cuba, Switzerland, Japan, Spain, and Italy.
My projects have been featured in The Guardian, The New York Times, Harper's Magazine, Fast Company, Motherboard/Vice, BBC, The Bold Italic, Polygon, The San Francisco Chronicle, The San Francisco Examiner, Flash Art, KQED, Hyperallergic, The Atlantic, BusinessWeek, Il Sole 24 Ore, La Repubblica, Il Corriere della Sera, L'Espresso, Rivista Studio, LINK, Business Insider, Radio Popolare, Courier International, Arte Magazine, Dday.it, Swiss Radio Two and TAR.
CURRENT POSITION:
Associate Professor; Programme Manager, Master of Arts in Game Design; Member of the Board, Visual & Media Studies Doctorate programme.
RESEARCH INTERESTS:
Media studies, game studies, digital humanities, visual studies, and cultural studies.
DISCIPLINARY AREA:
L-ART/06
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
INSEGNAMENTI A.A. 2022/2023
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Linguaggi del web
Corso di Laurea in Corporate Communication and Public Relations
- Social Change in the Digital Age
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media
- Videogiochi: tecnologia e arte
INSEGNAMENTI A.A. 2021/2022
Corso di Laurea in Corporate Communication and Public Relations
- Social Change in the Digital Age
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Linguaggi del Web
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media
- Videogiochi: tecnologia e arte
INSEGNAMENTI A.A. 2020/2021
Corso di Laurea in Comunicazione d'impresa e Relazioni pubbliche
- Il cambiamento sociale nell'età digitale
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
- Linguaggi del Web
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media
- New media and digital enterteinment
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
- Linguaggi del Web
La comunicazione digitale
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media
- New media and Digital Entertainment
Gaming and Video Games
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
- Mass media, new media e società delle reti
La comunicazione multimediale
Corso di Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media
- Digital art
Identità, cultura e tecnologia
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
Mass media, new media e società delle reti
- La comunicazione multimediale
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
Mass media, new media e società delle reti
- La comunicazione multimediale
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
Mass media, new media e società delle reti
- La comunicazione multimediale
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
Mass media, new media e società delle reti
- La comunicazione multimediale