Contacts
Email
[email protected]
Individual tutorial
Timetable
Upcoming receptions: 20 SEPTEMBER at 10.00; 9 OCTOBER at 12.15; 16 OCTOBER at 12.15; 23 OCTOBER at 12.15.
He holds a PhD in Communication and New Technologies from IULM University and a PhD in Sociology from Paris Descartes University - La Sorbonne.
He teaches Cultural and Communication Processes at the University of Macerata and Media Sociology at the Free University of Languages and Communication IULM, where he conducts research on the following topics: the relationship between gastronomy and cultural industry, amateur practices on the web, evolutions of the language of television.
He is a member of the international research centre ATOPOS of the Universidade de São Paulo (ECA-USP) and of the Centre d'Études sur l'Actuel et le Quotidien (CEAQ) in Paris.
He directs with Antonio Rafele the iMedia series at Edizioni Estemporanee (Rome) and collaborates with the publishing group L'Espresso.
He has translated from French essays by Marc Augé, Bernard Cova, Georges Didi-Huberman, Umberto Eco, Patrice Flichy, Michel Maffesoli.
Main areas of scientific interest
Media and cultural studies
Sociology of the media
Sociology of the imaginary and of daily life
Sociology of food
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal
www.iulm.it, the owner of this curriculum vitae, and is solely responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Monografie
Abitare la TV. Teorie, immaginari, reality show, Franco Angeli, Milano, 2017.
Comunicazione come consumo. Teorie, modelli e pratiche nello studio dei media, Bevivino Editore, Milano, 2012. [con Nello Barile].
Curatele:
Baudrillard e la teoria dei media, numero monografico di «Mediascapes Journal», n. 9, 2017. [con Vanni Codeluppi]
Shaun Moores, Media, luoghi e mobilità, Franco Angeli, Milano, 2017.
Robert Kozites, Il culto di Star Trek. Media, fan e netnografia, Franco Angeli, Milano, 2016.
Patrice Flichy, La società degli amatori. Sociologia delle passioni ordinarie nell’era digitale, Liguori, Napoli, 2014. [Libro tradotto dal francese].
Michel Maffesoli, Matrimonium. Breve trattato di ecosofia, Bevivino Editore, Milano, 2012. [libro tradotto dal francese con Federico Tarquini]
Contributi in volume:
Gastronomia e redes digitais. Do consumo crìtico ao net-attivismo, in Di Felice M., Pereira E., Roza E., Net-ativismo: redes digitais e novas práticas de participação, Papirus Editora, Campinas, 2017, pp. 221-234.
Postfazione. Il senso del luogo tra televisione e network sociali, in Moores S., Media, luoghi e mobilità, Franco Angeli, Milano, 2017, pp. 165-179.
Telemorfosi, in Codeluppi V., Polesana M. A., Baudrillard ovunque, Meltemi, Roma, 2017. ISBN: 88-8353-760-2.
Rappresentazioni della cucina e cultura italiana, in Motta G., Food and Culture. History, Society, Communication, Edizioni Nuova Cultura, Roma, 2017. pp. 165-175.
Postfazione. Culture partecipative tra svago e impegno, in Robert Kozinets, Il culto di Star Trek. Media, fan e netnografia, Franco Angeli, Milano, 2016, pp. 75-89.
Gastronomia e industria culturale in Italia, in Maria Angela Polesana (a cura di), La società italiana. Cambiamento sociale, consumi e media, Guerini Next, Roma, 2016, pp. 93-105.
EXPO 2015: la decrescita da utopia a stile di vita, in Alberto Abruzzese (a cura di), EXPO 1851-2015. Storie e immagini delle Grandi Esposizioni, UTET, Torino, 2015.
Prefazione, in P. Flichy, La società degli amatori, Liguori, Napoli, 2014, pp. 1 -17.
Gossip Girl, in B. Maio, Osservatorio TV 2013, Rigel Edizioni, Roma, 2013, pp. 206-2019.
Gossip Girl. Trame di un immaginario giovanile in mutamento, in F. La Rocca, V. Susca, A. Malagamba, Eroi del quotidiano. Figure della serialità televisiva, Bevivino Editore, Milano, 2010, pp. 181-193.
Articoli su riviste straniere:
Mídia e representação do cinismo no drama político, «MATRIZes», vol. 11, n. 2, 2017, pp. 79-91.
L’utopia del pubblico nell’epoca della televisione, «Estetica», n.12, 2016, ISSN 2177-4273.
Bibliographie essentielle, «Cahiers Europeens de L'Imaginaire», n. 2, 2010, ISSN: 2101-6178.
Articoli su riviste italiane:
Food (is not) porn. L’orizzonte della scomparsa nelle immagini del cibo, in «Mediascapes Journal», n.9, 2017.
La mutazione perpetua. Lo stereotipo amatoriale del giornalismo digitale, in «Problemi dell’informazione», n. 2, 2017, pp. 305-322. [con Federico Tarquini].
L’effetto postumo. Riflessioni sul consumo produttivo, in «Comunicazionepuntodoc», n.14, 2016.
Dalla visione alla vista. Elementi e pratiche del potere in House of Cards, in «Iconocrazia. Potere delle immagini/immagini del potere», n.4, 2014.
La teoria dei media e l’immaginario. Uno studio a partire da Edgar Morin, «Im@go Journal. Rivista di studi sociali sull’immaginario», n.1, 2013, pp. 99-113.
L’umano dentro la tivù che ci guarda, “Quaderni d’altri tempi”, n. 40, 2012, ISSN: 1970-3341.
La cultura gastronomica tra savoir vivre e collezionismo, “Quaderni d’altri tempi”, n. 35, 2011, ISSN: 1970-3341, codice MIUR E195340.
Dalla bacheca di partito alla bacheca di Facebook, “Pol.Is”, 2009, n. 2, 2009, pp. 121-126. ISBN: 978-88-95923-19-2.
Traduzioni dal francese all’Italiano:
Michel Maffesoli, La virtù del silenzio, Mimesis, Milano-Udine, 2016. ISBN 978-88-5753-479-4.
Umberto Eco, Marc Augé, George Didi-Huberman, La forza delle immagini, Franco Angeli, Milano, 2015. ISBN: 9788891711304.
Michel Maffesoli, Da Dallas a Plus belle la vie, in F. La Rocca, A. Malagamba, V. Susca, Eroi del quotidiano. Figure della serialità televisiva, Bevivino Editore, Milano, 2010, pp. 235-244. ISBN: ISBN: 978-88-95923-24-6.
Stéphane Hugon, Tecnica e soggettività. Spazio digitale e completamento relazionale, in Abruzzese A., Ferraresi M., L'Identità tra consumo e comunicazione, Lupetti, Milano, 2009, pp. 131-141. ISBN: 978-88-95962-21-4.
Michel Maffesoli, Opinione pubblica e opinione pubblicata, “Polifemo”, 2009, n°1, pp. 193-204. ISBN: 978-88-207-4850-0.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.