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EXTIME SESSION: 18 July - 13.00; 5 September 13.30; 19 September 13.30. IULM 2 - I Floor
Graduated in 1988 in Business Economics from the Free Commercial University L. Bocconi.
Since 2002, contract professor at IULM UNIVERSITY.
From 1995 to 2000: contract professor at UNIVERSITY 'BOCCONI in the course "Business economics of the great detail: strategies and structures of commercial companies" and in the course "Business economics of the great detail: contractual relations channel", specialization in Economics of Commercial Companies.
From 1993 to 1995: holder of a research contract at LUISS, Free International University of Social Studies in Rome, Faculty of Economics and Commerce, Chair of Economics of Commercial Distribution.
From 1991 to 1994: lecturer in the subject at the UNIVERSITY OF THE STUDIES OF MILAN, Faculty of Political Science, Chair of Economics and Industrial Policy.
Main areas of scientific interest
Industry-Distribution Relationships, Retailing, Logistics, Supply Chain Management, Activity Based Costing, Web retailing.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
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Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
- Ottimo, E. (1990), "La logistica dei distributori", in A.A.V.V., LA LOGISTICA: VERSO UNA LOGISTICA INTEGRATA NEI RAPPORTI INDUSTRIA-DISTRIBUZIONE, Milano, Egea.
- Ottimo, E. (1992), "Le determinanti della struttura del commercio non alimentare", COMMERCIO - RIVISTA DI ECONOMIA E POLITICA COMMERCIALE -, 46 (14): 3-53.
- Ottimo, E. (1993), "Il commercio britannico: concentrazione e differenziazione", COMMERCIO - RIVISTA DI ECONOMIA E POLITICA COMMERCIALE -, 47 (15): 95-129.
- Ottimo, E. (1994), "Tecnologia e organizzazione nella distribuzione commerciale: una chiave interpretativa", ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO, 1 (6): 53-80.
- Ottimo, E., Pilotti, L. (1994), "Electronic Data Interchange and Producer-Retailer Relationships", NOTA DI RICERCA CESCOM n. 32, Cescom, Milano.
- Ottimo, E., Zanderighi, L. (1995), "Logistica e strategia nelle aziende commerciali", in ECONOMIA & MANAGEMENT, n. 3.
- Ottimo, E. (1995), "Il sistema distributivo non alimentare", in Pedretti E. (a cura di), LA RIVOLUZIONE COMMERCIALE, Collana di Management Fendac, Fendac Servizi, Milano.
- Ottimo, E., Zanderighi L. (1995), "The Choice of Store Type for Durables: the Case of Information Technology”, relazione presentata alla 8th Conferenza internazionale RESEARCH IN THE DISTRIBUTIVE TRADES, Università Bocconi, 1-2 Settembre, Milano.
- Ottimo, E. (1996), "La struttura del sistema distributivo", in Pellegrini L. (a cura di), LA DISTRIBUZIONE COMMERCIALE, Il Mulino, Milano.
- Ottimo, E. (1996), "Le linee di evoluzione della distribuzione non food", in COMMERCIO -RIVISTA DI ECONOMIA E POLITICA COMMERCIALE -, 51 (16): 75-133.
- Ottimo, E. (1997), “Concorrenza e rapporti verticali di canale”, in L. Pilotti (a cura di), LA COMUNICAZIONE IN RETE PER LE PMI, Il Sole 24 Ore Libri, Milano.
- Ottimo, E., Bissa, M., (1998), “Flessibilità e costo del lavoro nella ristorazione europeo”, COMMERCIO - RIVISTA DI ECONOMIA E POLITICA COMMERCIALE - 62 (19): 63-122.
- Ottimo, E., Zanderighi L., (1998), ECR: soluzioni logistiche e organizzative, SINERGIE, 47 (16): 177-196.
- Ottimo, E., (2000), “Economia virtuale e nuovi intermediari: il fenomeno dei Mall e le opportunità per le PMI”, in (a cura di) P.F. Camussone, F. Ciuccarelli, CRESCERE IN RETE, Edipi, Milano.
- Ottimo, E., (2001), Il posizionamento di marketing nei siti web di commercio elettronico B2C, in (a cura di) C. De Mattè, E-BUSINESS: CONDIZIONI E STRUMENTI PER LE IMPRESE CHE CAMBIANO, Etas, Milano.
- Ottimo, E., Vona, R. (2001), SISTEMI DI LOGISTICA INTEGRATA: HUB TERRITORIALI E LOGISTICA INTERNAZIONALE, Collana Produzione e Logistica, Egea, Milano.
- Ottimo, E., (2001) Obiettivi di comunicazione e variabili progettuali di un sito web: il caso del turismo leisure, MICROMACRO MARKETING, Il Mulino, Milano.
- Ottimo, E., (2001), Supply Chain Management: opportunità e vincoli, SVILUPPO & ORGANIZZAZIONE, n. 188, Este, Milano.
- Ottimo, E. (2009), La logistica nei mercati al consumo: industria, distribuzione e provider logistici, EBITER, Ente Bilaterale Nazionale Terziario, Roma.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.