
Andrea Miconi


Contatti
Individual tutorial
Timetable
The individual tutorials of the month of April must be agreed with the teacher by email. May 8, 4 p.m.; May 14, 4 p.m. IULM 4 - 2nd floor - Office N.4218Degree: Faculty of Sociology, Università “la Sapienza” di Roma [1997].
PHD: Communication Sciences [Università “la Sapienza” di Roma, XIII ciclo].
Coordinator of the European Project PAgES “Post-crisis Journalism in Post-Crisis Libya: A Bottom-up Approach to the Development of a Cross-Media Journalism Master Program” [Erasmus+, European Commission, 2019-2021].
Responsible of IULM University Unit, European Project eMEDia “A bottom-up approach for the design and pilot of a joint Master Course in Cross-Media Journalism” [Tempus, European Commission, 2014-2016].
Scientific responsible of IULM University Unit, research project “Screen- Services and Contents for Next Generation Networks”,
Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni [AgCom, 2013-2014].
Member of the Board of Professor, PHD Program in Visual and Media Studies.
Didactic Coordinator of the First Level Master in Management of Creative Processes [2007-2010].
Adjunct Professor, Università della Svizzera Italiana [2013-2017].
Visiting Lecturer, Università USP, San Paolo [2008, 2009, 2011].
CURRENT POSITION:
Associate Professor
RESEARCH LINES:
Critical Internet Theory
History of Media and Cultural Industries
The Role of Media in the Mediterranean System
DISCIPLINARY GROUP:
14/C2 Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
(1) Monografie
Surplus digitale. La filiera del valore da Marx al web, Milano, EGEA, 2019.
Teorie e pratiche del Web, edizione aggiornata, Bologna, Il Mulino, 2018 [edizione originale 2013].
Reti. Origini e struttura della network society, Roma-Bari, Laterza, 2011.
Una scienza normale. Proposte di metodo per la ricerca sui media, Roma, Meltemi, 2005.
Zapping. Sociologia dell’esperienza televisiva [con Alberto Abruzzese], Napoli, Liguori, 1999 [traduzione spagnola: Zapping. Sociologia de la experiencia televisiva, Madrid, Cátedra, 2002].
Pier Paolo Pasolini. La poesia, il corpo, il linguaggio, Genova, Costa&nolan, 1998.
(2) Articoli in riviste scientifiche di fascia A
Di cosa parliamo quando parliamo di medium? Una via empirica alla definizione operativa del concetto, con M. Serra, “Studi Culturali”, 1, 2018, pp. 3-20.
Saigon Execution, 1968: “The Photo That Lost the War”?, “Problemi dell’informazione”, 1, 2018, pp. 63-86.
Cicli e generi nel sistema di Hollywood: uno studio empirico sui Vietnam Movies, “Studi Culturali”, 1, 2016, pp. 103-118.
Italy’s “Five Stars” Movement and the Role of a Leader: Or, How Charismatic Power Can Resurface Through the Web, “New Media and Society”, 17, 7, 2015, pp. 1043-1058.
A partire da Grillo: un potere carismatico per il Web?, “Comunicazioni Sociali”, 1, 2015, pp. 95-103.
Vendere Hollywood: studio quantitativo su 11.800 titoli di film, “Studi Culturali”, 3, 2014, pp. 469-492.
L’origine delle disuguaglianze. Note su capitale e rete nel XXI secolo, “Problemi dell’informazione”, 3, 2014, pp. 1-24.
Artefatti tecnici e configurazioni sociali: un falso dilemma, “Studi Culturali”, 1, 2014, pp. 65-70.
Davvero una network society? Premessa per una storia sociale del Web in Italia, “Contemporanea”, 1, 2014, pp. 489-495.
La primavera araba, i social network, la scienza dei media. Alcune riflessioni teoriche, “ComPol”, 2, 2013, pp. 185-198.
Uno squilibrio non prevedibile. Concentrazione e potere nel Web 2.0, “Comunicazioni Sociali”, 2, 2012, pp. 312-322.
I tempi della cultura, gli strappi della tecnologia. Note sull’evoluzione dei media, “Problemi dell’informazione”, 2-3, 2011, pp. 237-262.
Manuel Castells. Comunicazione e potere, “ComPol”, 2, 2010, pp. 291-293.
Il Web senza qualità. I limiti di Wikipedia e la microfisica dell'informazione, "Problemi dell'informazione", 4, 2010, pp. 409-426.
Dietro le elezioni, il brusio della voce. Critica dei media e critica della comunità, “Problemi dell’informazione”, 1-2, 2010, pp. 7-28.
I media, la storia, il potere. Un discorso teorico a partire da Manuel Castells, "Problemi dell'informazione", 4, 2009, pp. 351-380.
Prima o dopo? Premesse ed effetti. Cause e contesti. Ripensare la teoria su opinione pubblica, giornalismo e società, "Problemi dell'informazione", 2, 2008, pp. 143-157.
Dal real maravilloso al realismo magico. Approccio evolutivo alla formazione di un genere, “Paragrafo”, II, 2006, pp. 27-48.
(3) Articoli in riviste scientifiche e contributi in volume
Scott Malcomson, Splinternet, “International Journal of Communication”, 1, 2019, pp. 642-645.
Videogames, arcades, console e il fallimento della convergenza, con N. Pentecoste, in Fallimenti digitali. Un’archeologia dei “nuovi” media, a cura di G. Balbi e P. Magaudda, Milano, Unicopli, 2018, pp. 149-162.
Social Media, in Grande Dizionario Enciclopedico, Torino, UTET, 2018, pp. 693-699.
La diffusione dei social in Italia, in La società italiana, a cura dell’Osservatorio sulla Società Italiana dell’Università IULM, Milano, Guerini & Associati, 2016, pp. 187-198.
L’evento-mondo. Le grandi esposizioni nello spazio del capitalismo moderno, in Expo 1851-2015. Storie e immagini delle Grandi Esposizioni, a cura di A. Abruzzese e L. Massidda, Torino, UTET, 2015, pp. 71-81.
Vent’anni di scienza dei media. Un confronto tra la letteratura italiana e quella internazionale, “Mediascapes Journal”, 4, 2015, pp. 49-62.
The Marxian Way: On Critical Turn in Internet Studies, in L. Oliveira & V. Baldi (a cura di), A insustentábel leveza da web. Retóricas, dissonâncias e práticas na sociedade em rede, Salvador, Editora da Universidade Federal da Bahia, 2014, pp. 93-108.
Dialectic of Google, in R. König & M. Rasch, eds., Society of the Query Reader. Reflections on Web Search, Amsterdam, Institute of Network Cultures, 2014, pp. 30-40 [traduzione olandese: Google tussen standaardisering en individualisering, in M. Stumpel & M. Rasch, eds., Society of the Query Magazine: 10 artikelen over zoeken op het web, Amsterdam, Institute of Network Cultures, 2014, pp. 10-13].
Reti sociali, in A. Abruzzese (a cura di), I grandi temi del secolo, Torino, UTET Grandi Opere, 2014, pp. 585-601.
Under the Skin of the Networks. How Concentration Affects Social Practices in Web 2.0 Environments, in G. Lovink & M. Rasch, eds., Unlike Us. Social Media Monopolies and Their Alternatives, Amsterdam, Institute of Network Cultures, 2013, pp. 89-102.
The Web in Everyday Life: Or, How the Internet Became a Household Appliance, “Snodi”, 11, 2013, pp. 41-58.
The Big G and the Never-Ending Story of Knowledge Monopolies, “Mediascapes Journal”, 1, 2013, pp. 158-160.
Rainie and Wellman, Networked, “International Journal of Communication”, 7, 2013, pp. 8-10.
Società liquida o conflitto di classe?, “Rivista di Scienze Sociali”, 5, 2012.
A Glocal Way to Broadcasting: Neighborhood TV and Web TV in Contemporary Italy, in A. Abruzzese, N. Barile, J. Gebhardt, J. Vincent & L. Fortunati, a cura di, The New Television Ecosystem, Frankfurt Am Mein, Peter Lang, 2012, pp. 159-171.
Illusioni perdute. Marshall McLuhan e la scienza dei media, prefazione a N. Pentecoste, Marshall McLuhan tra scienza e filosofia. La tentazione postmoderna, Milano, Bevivino, 2012, pp. 9-14.
Produzione culturale, crowdfunding e capitale sociale: uno studio empirico su Produzioni dal Basso [con Francesco D’Amato], “Sociologia della Comunicazione”, 43, 2012, pp. 135-148.
Le vie dell’impero. Comunicazione e potere in Harold Innis, in M. Pireddu & M. Serra, a cura di, Mediologia. Una disciplina attraverso i suoi classici, Napoli, Liguori, 2012, pp. 96-105 [traduzione spagnola: Comunicación y poder en Harold Innis, in M. Pireddu & M. Serra, eds., Mediología. Cultura, tecnología y Comunicación, Barcelona, Gedisa, 2014, pp. 93-102].
McLuhan, un autore ancora attuale, "Technology Review", 2, 2011, pp. 54-55.
Il cinema hollywoodiano in Italia, 1930-1996. Uno studio di storia quantitativa, in “La Cultura Italiana. Volume 4: Economia e Comunicazione”, Torino, UTET, 2009, pp. 507-533.
Le profondità del primo McLuhan, introduzione a M. McLuhan, Letteratura e metafore della realtà, Roma, Armando, 2009, pp. 11-19.
Punto de virada: a teoria da sociedade em rede, in M. Di Felice, a cura di, Do publico para as redes. A comunicacao digital e as novas formas de participacao social, Sao Paulo, Difusao Editora, 2008, pp. 145-173.
Sulle “variazioni grandi”, la storia e la teoria. In merito all’articolo di Alberto Abruzzese, “Quaderno di Comunicazione”, 8, 2008, pp. 111-120.
Epilogo: I new media e la società delle reti, in A. Abruzzese & P. Mancini, Sociologie della comunicazione, Roma-Bari, Laterza, 2007, pp. 249-265.
Diversità elettive. La RAI-Tv e la rappresentazione del lavoro, 1954-2005, in L. Martini, a cura di, Rossa. Immagine e comunicazione del lavoro 1848-2006, Roma-Milano, Skira-Ediesse, 2007, pp. 479-487.
Il romanzo alla ricerca del nuovo. Di luoghi, flussi e altri fatti letterari, in A. Abruzzese & G. Ragone, a cura di, Letteratura fluida, Napoli, Liguori, 2007, pp. 119-126.
La paraletteratura, in M. Morcellini, a cura di, Il MediaEvo italiano. Industria culturale, Tv e tecnologie tra XX e XXI secolo, Roma, Carocci, 2005, pp. 355-369.
Il tempo, lo spazio e la lunga durata. Note sul metodo a proposito del Romanzo, in D. Izzo & G. Mariani, a cura di, America At large. Americanistica transnazionale e nuova comparatistica, Milano, Shake, Milano, 2004, pp. 124-142.
Le correnti dell’opinione pubblica [con Valentina Martino], in M. Binotto & V. Martino, a cura di, Fuori luogo. L’immigrazione e i media italiani, Roma-Cosenza, Rai/Eri-Luigi Pellegrini Editore, 2004, pp. 273-318.
Come nasce l’opinione [con Francesco D’Amato], in M. Binotto & V. Martino, a cura di, Fuori luogo. L’immigrazione e i media italiani, Roma-Cosenza, Rai/Eri-Luigi Pellegrini Editore, 2004, pp. 319-331.
Questioni di metodo: cosa può fare la sociologia per lo studio della letteratura, in A. Abruzzese & I. Pezzini, a cura di, Dal romanzo alle reti. Soggetti e territori della grande narrazione moderna, Torino, Testo & Immagine, 2004, pp. 216-227.
Le voci “Canone letterario”; “Guerra”; “Opere mondo”, in A. Abruzzese, Lessico della comunicazione, Roma, Meltemi, 2003.
Flussi. La televisione e l’ordine urbano del capitalismo, in V. Giordano, a cura di, Linguaggi della metropoli, Napoli, Liguori, 2002, pp. 155-185.
Le tecnologie del potere, introduzione ad H. A. Innis, Impero e comunicazioni, Roma, Meltemi, 2001, pp. 7-54.
(4) Curatele
Come cambiano i media, numero monografico di “Problemi dell’Informazione”, a cura di G. Balbi, A. Miconi & P. Ortoleva, 2-3, Bologna, Il Mulino, 2011.
E. Morin, Lo spirito del tempo, Roma, Meltemi, 2005; traduzione dal francese.
H.A. Innis, Impero e comunicazioni, Roma, Meltemi, 2001; curatela dell’edizione italiana.
Introduzione alla mediologia, Roma, Luca Sossella Editore, 1999.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
COURSES 2020/2021
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 1, 2)
Master's Degree in Television, Cinema and New Media (Field of study: New Media and Digital Art)
Digital art
- Identity, culture and tecnology
COURSES
2019/2020
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
Master's Degree in Television, Cinema and New Media (Field of study: New Media and Digital Art)
Digital art
-Identity, culture and technology
COURSES 2018/2019
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 1, 2)
COURSES 2017/2018
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 1)
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 2)
COURSES 2016/2017
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 1)
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising (Group 2)
- Sociology of the media
COURSES
2015/2016
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Introduction to media and sociology of cultural processes
COURSES 2014/2015
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Introduction to media and sociology of cultural processes
COURSES 2013/2014
Bachelor of Science in Communication, Media and Advertising
- Introduction to media and sociology of cultural processes
Master's Degree in Television, Cinema and New Media
Tv, social media and web
- Social media and web communication
COURSES 2012/13
Degree Course in Communication, media and advertising -
Introduction to media and sociology of cultural processes
COURSES
2011/2012
Degree Course in Communication, Media and Advertising
- Introduction to Media and Sociology of Cultural Processes
COURSES
2010/2011
Degree Course in Communication, Media and Advertising
- Introduction to Media and Sociology of Cultural Processes
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it
The owner of this curriculum vitae is solely responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.