
Gianluca Diegoli


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Upon reservation to be agreed with the teacher by e-mail.
Graduate in Business Administration from Bocconi University with a specialization in Marketing, he has directed digital marketing and e-commerce in major Italian companies since 1997, initially as a manager and later as an independent consultant.
In 2004, he established minimarketing.it, which has become the most widely-read industry newsletter in Italy.
He currently teaches in the Executive Master program in Social Media Marketing & Web at IULM University, in the Advanced Training courses of UPA, in the Digital Master program at the University of Udine, and in the Digital Master program at Talent Garden.
Previously, he has taught at the Business School of Ca’ Foscari University, Bologna Business School, Il Sole 24 Ore, and the Master's programs of the University of San Marino, University of Siena, and University of Genoa.
He delivers keynote speeches on topics such as marketing innovation and digital transformation at prestigious national and international events.
He has contributed articles to Il Post, Forbes, Link Idee per la Televisione, Quants, Wired, Apogeo, and Nòva
Sole 24 Ore, and has appeared on Sky TG24, Radio 24, Class-CNBC, Radio Rai, among others.
Areas of scientific interest
Ecommerce , Omnichannel retail, Strategic Marketing, Data Driven Marketing.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
È autore di «Seguimi!» (2025) e «Svuota il Carrello» (2020) per UTET, «Mobile Marketing» per Hoepli, «Social Commerce» per Apogeo e di «Vendere Online» per Il Sole 24 Ore.
È stato co-autore di «Social Media Marketing, strategie e tecniche per aziende B2B e B2C» e di "Manuale di Social Media Marketing" per Hoepli. Ha collaborato inoltre a "Viaggi in Rete" per Franco Angeli, e di "Comunicazione Liberata", ed. Brioschi.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
INSEGNAMENTI A.A. 2022/2023
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
- Digital Marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 1)
- Digital Marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2021/2022
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
- Digital marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 1)
- Digital marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2020/2021
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
- Digital marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 1)
- Digital marketing e multicanalità - Marketing digitale (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
Digital marketing e multicanalità
- Marketing digitale
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Gruppo 1)
Digital marketing e multicanalità
- Marketing digitale
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Gruppo 2)
Digital marketing e multicanalità
- Marketing digitale
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Gruppo 1)
Digital Marketing e multicanalità
- Marketing digitale
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Gruppo 2)
Digital Marketing e multicanalità
- Marketing digitale
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione A-L
Digital Marketing e multicanalità
- Marketing digitale
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione M-Z
Digital Marketing e multicanalità
- Marketing digitale
INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Digital Marketing Management)
Marketing avanzato
- E-Commerce e strategie multicanale
INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Digital Marketing Management)
Marketing avanzato
- E-Commerce-Social-commerce
INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014
Corso di Laurea magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo: digital marketing management
Marketing avanzato
- E-Commerce - Social-commerce
INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo digital marketing management
Marketing avanzato
- E-Commerce - Social-commerce