Romenti, Stefania


Stefania Romenti, Ph.D., is Associate Professor of Corporate Communication and Public Relations at IULM University where she is also Chair of the MSc Program in Strategic Communication.
She is Adjunct Professor at IE Business School in Madrid, where she teaches Measuring Intangibles and KPI’s in Corporate Communication; she is Member of the Scientific Committee of PR and Corporate Communication Programme at Escola Superior de Comunicacao Social in Lisbon.
Since 2010, she is Director of Executive Master in Public Relations Management, and since 2016 she is Founder and Director of the Research Center in Strategic Communication of IULM University (Cecoms).
She is Member of the AMEC (Association for Measurement and Evaluation of Communication) Academic Advisory Board and in 2019 she is going to be nominated Director of EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association).
Professor Romenti is the author of more than 50 publications (among journal articles, books, edited books, chapters) and she has also a great review experience for international journal. Indeed, in 2018 she has been nominated for the Best Reviewer Award Emerald.

 

MAIN AREAS OF SCIENTIFIC INTEREST

Public relations, Strategic communication, Corporate communication, Measurement and Evaluation of communication results, Reputation, Stakeholder engagement and management, Relationship management, Crisis communication, CSR Communication.

 

Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.

INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Laboratorio di Relazioni pubbliche

Corso di Laurea Magistrale in Strategic communication

- Strategic and Entrepreneurial Communication

INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Laboratorio di Relazioni pubbliche

Corso di Laurea Magistrale in Strategic communication

- Strategic and Entrepreneurial Communication


INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Laboratorio di Relazioni pubbliche

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione 

- Misurazione delle performance della comunicazione
 

INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche (corso progredito)

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (in comune ai tre indirizzi)

- Misurazione delle performance della comunicazione
 

INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche (corso progredito)
 

INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa
  

- Relazioni pubbliche (corso progredito)
 

INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
 
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa
 
- Relazioni pubbliche (corso progredito)

 

INSEGNAMENTI A.A. 2011/2012
 
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa
 
- Relazioni pubbliche (corso progredito)

SELECTED PUBLICATIONS


Journal articles

Valentini C., Romenti S., Murtarelli G., Pizzetti M.(2018), “Digital Visual Engagement: influencing purchase intentions on Instagram”, Journal of Communication Management, 22(4), 362-381

Biraghi S., Gambetti R., Romenti S. (2017). “Stakeholder Engagement beyond the Tension between Idealism and Practical Concerns”, International Journal of Business and Management, 12(2)

Romenti S., Murtarelli G., Meggiorin K., Valentini C. (2016), “Measuring Online Dialogic Conversations’ Quality: A Scale Development”, Journal of Communication Management

Valentini C., Romenti S., Kruckberg D. (2016), “Language and Discourse in Social Media Relational Dynamics: A Communicative Constitution Perspective”, International Journal of Communication, 10(2016), pp.4055-4073.

Miglietta A., Romenti S., Sartore A. (2015) “Entrepreneurial narratives for resource acquisition in the Italian creative industries. A qualitative study”, Sinergie.

Illia L., Romenti S., Zyglidopoulos S., (2015), “Creating Effective Dialogue About Corporate Social Responsibility”, MIT Sloan Management Review, Fall.

Illia L., Romenti S., Rodriguez B., Murtarelli G., Carroll C. (2015), “Exploring Corporations’ Dialogue About CSR in the Digital Era”, Journal of Business Ethics

Romenti S., Murtarelli G., Valentini C.(2014). Organisations’ conversations in social media: applying dialogue strategies in times of crises. Corporate Communications: an International Journal. Vol. 19 (1).

Romenti S., Murtarelli G., Illia L., Rodriguez B., Carroll C. (2013). Make it Personal. Storytelling Helps Employees with their Companies CSR Initiatives. Communication World. January-February 2013.

Illia L, Zyglidopoulos C, Romenti S, Rodriguez B, Gonzales A (2013). Communicating Corporate Social Responsibility with a Cynical Public. Sloan Management Review, 54 (3), pp.15-18.

Illia L, Romenti S, Invernizzi E, Gonzales A, Zyglidopoulos C, Rodriguez B (2012). CSR Disclosure: Cross-national Differences in Seven European Countries. Mercati e Competitività, n.4, pp.123-146.   
Invernizzi E, Biraghi S, Romenti S (2012). Entrepreneurial communication and the strategic role of internal communication. Sinergie, n.87,  pp. 149-170.
Invernizzi E, Romenti S, Fumagalli M (2012). Identity, communication and change management in Ferrari. Corporate Communications: an International Journal, vol. 17, pp. 483-497.
Valentini C., Romenti S (2011). Blogging about crises: The role of online conversations in framing Alitalia's performance during its crisis. Journal of Communication Management, 15(4), pp.298-313.
Valentini C., Romenti S (2011). The press and Alitalia’s 2008 crisis: issues, tones, and frames. Public Relations Review, 37(4), pp.360-365.
Romenti S., Valentini C (2010). Communication Models of Crisis Responses. A Situational Analysis of Alitalia Case Study, Corporate Communications: an International Journal, 15(4).
Romenti S (2010). Reputation and Stakeholder engagement: an Italian case study, Journal of Communication Management, 14 (4).
Invernizzi E., Romenti S (2009). Institutionalisation and Evaluation of Corporate Communication in Italian Companies, International Journal of Strategic Communication, 3(2).

Books

Romenti S. (2016), Misurare la performance della comunicazione d’impresa. Franco Angeli.
Invernizzi E, Romenti S. (2013). Relazioni pubbliche e corporate communication. 1. Le competenze e i servizi di base. p. 1-357, Milano: McGraw-Hill.
Invernizzi E, Romenti S (2012). Relazioni pubbliche e corporate 2. La gestione dei servizi specializzati. p. 1-357, Milano: McGraw-Hill.
Romenti S. (2005) Valutare i risultati della comunicazione: modelli e strumenti per misurare la qualità delle relazioni e della reputazione, Milano, Franco Angeli.

Selected Chapters in books

Valentini C., Romenti S., Kruckberg D., (2017) A Communicatively Constituted Online Crisis: A Theoretical Proposition for Studying Crisis Development on Social Media Conversations. In Duhe S.(ed.), New Media and Public Relations, Peter Lang.
Valentini C., Romenti S., Kruckberg D., (2017), “Handling Crises in Social Media. From Stakeholder Crisis Awareness and Sense-making to Organizational Crisis Preparedness” in Yin Y., Austin L., Social media and Crisis Communication, SAGE
Romenti S., Murtarelli G., Valentini C. (2015) A reputation measurement model for online stakeholders : Concepts, evidence and implications. In Ordeix E.; Carayol V.; Tench R. (ed book), “Public Relations, Values and Identity”, Brussels: Peter Lang.
Invernizzi E., Romenti S. (2015). Adopting an Entrepreneurial Perspective to the Study of Strategic Communication. In Holtzhausen D. and Zerfass A. (edited by), Handbook of strategic communication, Routledge.

 

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