Economia politica Vernon Smith
Classical theory
of human action in society and economy: Sentiments to Property to Wealth
Adam Smith (Theory of Moral Sentiments, 1759), cognizant that he was surrounded by orderly human social systems, inquired as to their origins and essential features. Like contemporary studies confirm, human communities were everywhere characterized by other-regarding actions, as distinct from strictly self-regarding actions. Unlike modern approaches to human social conduct, however, Smith did not model human motivation as driven by utilitarian “social” preferences. For Smith, all were strictly self-interested (“self-loving”), and, moreover, being self-interested was essential for human social betterment through effective other-regarding action. To modern readers that sounds like a contradiction; it is not, because Smith distinguished being self-interested from acting self-interestedly. I claim that he was right; common knowledge that all actors are self-interested is essential for social theory to predict other-regarding action. I use 2-person trust games to illustrate this claim.
Adam Smith (Wealth of Nations, 1776) in Book I, Chapter VII, describes an interactive process whereby buyers and sellers, who have private estimates of what they are willing to pay (wtp), or accept (wta), for discrete (integer) units of a good, go to market to discover price. In the market they jointly form (discover) price through an interactive “higgling & bargaining” process. Unlike modern theory, prices are not assumed given, in a pre-market exercise, to utility maximizing individuals. Rather price is found in the market, given revealable private wtp and wta data. Smith’s description of price formation is rigorous and complete. We express it mathematically and derive the Principle of maximum information: Market price evolves so as to reflect value better and better; the distance between price and individual valuations decreases through buyer-seller entry competition. Smith
’s general theory is observed playing out in specific antiquities auctions.
Adam Smith (Teoria dei sentimenti morali, 1759), consapevole di essere circondato da ordinati sistemi sociali umani, cercò di comprendere quali fossero le loro origini e caratteristiche essenziali. Come confermano gli studi contemporanei, le comunità umane erano ovunque caratterizzate da azioni relative all'altro, distinte dalle azioni strettamente relative a sé stesse. A differenza degli approcci moderni alla condotta sociale umana, tuttavia, Smith non ha modellato la motivazione umana sulla base di preferenze “sociali” utilitaristiche. Per Smith, tutti erano strettamente egocentrici ("self-loving") e, inoltre, essere egocentrici era essenziale per realizzare il miglioramento sociale umano attraverso efficaci azioni verso l'altro. Ai lettori moderni ciò può apparire come una contraddizione; non lo è, perché Smith ha distinto l'essere egocentrico dall'agire egoisticamente. Affermo che aveva ragione; la conoscenza comune che tutti i soggetti sono egocentrici è essenziale affinché la teoria sociale riesca a visualizzare anticipatamente le azioni degli altri. Uso i giochi di fiducia per 2 persone per illustrare questa affermazione.
Adam Smith (Ricchezza delle nazioni, 1776) nel Libro I, Capitolo VII, descrive un processo interattivo in base al quale acquirenti e venditori, ciascuno dei quali ha una propria valutazione di ciò che sono disposti a pagare (wtp), o accettare (wta), per unità discrete (numero intero) di un bene, si rivolgono al mercato per scoprire il prezzo. Nel mercato formano insieme (scoprono) il prezzo attraverso un processo interattivo di “mercanteggiamento e contrattazione”. A differenza della teoria moderna, non si parte dall’assunto che i prezzi siano dati, già noti prima di agire sul mercato, a individui che massimizzano l'utilità. Viceversa, il prezzo si trova sul mercato, sulla base dei valori wtp e wta privati, individuali e osservabili. La descrizione della formazione dei prezzi offerta da Smith è rigorosa e completa. La esprimiamo matematicamente e deriviamo il Principio della massima informazione: il prezzo di mercato si evolve in modo da corrispondere sempre meglio al valore; la distanza tra il prezzo e le singole valutazioni diminuisce in virtù della concorrenza prodotta dall’ingresso di nuovi acquirenti-venditori. La teoria generale di Smith viene osservata in esempi di aste di oggetti di antiquariato.
Bibliografia essenziale
- Adam Smith, The
Theory of Moral Sentiments; or, An Essay towards an Analysis of the Principles
by which Men naturally judge concerning the Conduct and Character, first of
their Neighbours, and afterwards of themselves. To which is added, A
Dissertation on the Origins of Languages.[1759] (London: Henry G. Bohn, 1853). Available at
https://oll.libertyfund.org/title/smith-the-theory-of-moral-sentiments-and-on-the-origins-of-languages-stewart-ed
- Adam Smith, An Inquiry
into the Nature and Causes of the Wealth of Nations by Adam Smith, edited with an Introduction, Notes, Marginal Summary and an Enlarged Index by Edwin Cannan [1776] (London: Methuen, 1904). Available at https://oll.libertyfund.org/title/smith-an-inquiry-into-the-nature-and-causes-of-the-wealth-of-nations-cannan-ed-in-2-vols
Biografia
Vernon L. Smith è Professor of Economics and Law della Chapman University. È stato tra i fondatori della “economia sperimentale”. È stato premiato con il Premio Nobel per l’Economia nel 2002.
Vernon L. Smith is Professor of Economics and Law at Chapman University. He was one of the founders of the field of Experimental Economics. For this and his other contributions, he was awarded the Nobel Memorial Prize in Economic Sciences in 2002.