Mazzei, Alessandra


Associate Professor of Corporate Communication at IULM University, Milan, Italy

Founder and Scientific Coordinator of the Working Group Employee Communication at IULM University, in partnership with a group of leading companies

Director of the Master in “Master in International Communication” offered by the Geert Hofstede Consortium in association with Hanze University of Applied Sciences, Groningen, The Netherlands; Leeds Beckett University, Leeds, United Kingdom; IULM University, Milan, Italy; Vilnius University, Vilnius, Lithuania.

Member of the Faculty of the Doctoral Program in Communication and Markets at IULM University

Visiting Associate Professor at the Centre for Corporate Communication, Aarhus School of Business and Social Sciences, Department of Business Communication, Aarhus University (May, August, September, 2013)

Visiting Researcher at Department of Communication Studies, Baruch College/City University of New York, USA (January, June, May, 2011)

Visiting Professor at Aarhus School of Business and Social Sciences, University of Aarhus, Denmark (October 2010)

Member of the Editorial Advisory Board of Corporate Communications: An International Journal, International Journal of Strategic Communication, Informacijos mokslai

Member of the following academic associations: AIDEA, CCI, ECREA, SIM, SIMA

Member of the Scientific Committee of the “Communication, Media and Technologies” Series of Bonanno Publisher, Firenze

2011-2016: Vice-Chair of the Temporary Working Group about “Crisis Comunication” at ECREA

2009-2011: Coordinator of the Internal Communication Laboratory at IULM University

1993-2000, RSO spa: business consultant and trainer

 

Education

Master of Science in Social and Economic Sciences, University of Calabria

 

Awards

- Emerald Higly Commended Paper Academic – Conference on Corporate Communication 2010

- Emerald Literati Network Outstanding Reviewer 2011 for work on Corporate Communications

- Highly Commended Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2012

- Outstanding paper Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2014

- IPRR Three Top Papers Award 2016

 

 

Principali aree di interesse scientifico

  • Corporate communication
  • Employee communication and engagement
  • Internal Crisis Communication
  • Reputation management
  • Communication for credence goods
  • Communication planning and managing

 

Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.

 

INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 1)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 2)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management) 

-  Comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)

- Comunicazione d'impresa


INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management) 

-  Comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)

- Comunicazione d'impresa


INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)
- Comunicazione d’impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management)  
- Comunicazione d’impresa

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa
- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

 

INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
 
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa
   
- Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa

   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo retail management

- Comunicazione d'impresa
   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo brand management

- Comunicazione d'impresa

 

INSEGNAMENTI A.A. 2011/2012
 
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
   
- Comunicazione d'impresa

   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e distribuzione commerciale

Comunicazione d’impresa
- I Modulo

 

INSEGNAMENTI A.A. 2010/2011
  
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa


- Comunicazione d'impresa

   
Corso di Laurea magistrale in Marketing, consumi e distribuzione commerciale
  
- Comunicazione d'impresa

Articles

  • Mazzei A., Russo V., Crescentini A., “Patient satisfaction and communication as competitive levers in dentistry”, The TQM Journal, vol. 21, n. 4, 2009.
  • “Promoting Active Communication Behaviours through Internal Communication”, Corporate Communications: An International Journal, vol. 15, iss. 3, 2010.
  • Mazzei A., Ravazzani S., “Manager-Employee Communication During a Crisis: The Missing Link”, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 16, Issue 3, 2011, pp 243-254. (Highly Commended Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2012).
  • Mazzei A., Ravazzani S., “Leveraging Variety for Creativity, Dialogue and Competition”, Journal of Communication Management, Volume 16.1, 2012, pp 59-76.
  • Mazzei A., Esposito A., “Il piano di comunicazione da strumento a processo organizzativo e relazionale. Il caso Henkel Italia”, Mercati & Competitività, n. 1, 2012.
  • Mazzei A., Kim J.N., Dell’Oro C., “Strategic Value of Employee Relationships and Communicative Actions: Overcoming Corporate Crisis with Quality Internal Communication”, International Journal of Strategic Communication, Vol. 6, issue 1, 2012.
  • Mazzei A., Quaratino L., "Designing Organizational Change: Learning from a Grounded Research Project", Journal of Management and Change, N. 30/31, 2013, pp. 166-179.
  • "Internal Communication for Employee Enablement: Strategies in American and Italian Companies", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19 Issue 1, 2014, pp. 82-95. DOI: 10.1108/CCIJ-08-2012-0060
  • Mazzei A., Giaccone S., "Comunicazione interna e benefici per i capitali intellettuale e relazionale. Il caso General Business Community di IBM Italia", Mercati & Competitività, n. 1, 2014, pp. 103-124.
  • "A Multidisciplinary Approach for a New Understanding of Corporate Communication", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19, issue 2, 2014, pp. 216-230. (Outstanding Paper Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2014)
  • Mazzei A., Ravazzani S., "Internal Crisis Communicationa Strategies to Protect Trust Relationships: A Study of Italian Companies", International Journal of Business Communication. Vol. 52, Issue 3, 2015, pp. 319-337 (First published online March 31, 2014),
  • Mazzei A., Ravazzani S., "A holistic model of behavioural branding: The role of employee behaviours and internal branding", Micro & Macro Marketing, Vol. 24, No. 2, 2015, pp. 239-262.
  • Mazzei A., Butera A., “Brand consistent behavior of employees on social media: the role of social media governance and policies”, Mercati & Competitività. The Journal of the Italian Society of Marketing, 2016, n. 4, pp. 85-106.
  • Mazzei A., Ravazzani S., “Internal Branding and Employee Brand Consistent Behaviours: The Role of Enablement-Oriented Communication”. Mercati & Competitività, forthcoming.

Books

  • La comunicazione per il marketing dell’università, Franco Angeli, Milano, 2000.
  • Comunicazione e reputazione nelle università, Franco Angeli, Milano, 2004.
  • La comunicazione interna nelle fasi di sviluppo, crisi e ripresa dell’azienda, FrancoAngeli, Milano, 2009.
  • Mazzei A., Ravazzani S., Dialogare con gli stakeholder. Ascolto e sensibilità interculturale per le relazioni pubbliche e la comunicazione d'impresa, Franco Angeli, Milano, 2014.
  • Strategia e management della Comunicazione d’impresa, Franco Angeli, Milano, 2015. 

Book Chapters

  • Mazzei A. Ravazzani S., "Employee Communicative Actions and Companies' Internal Communication Strategies to Mitigate the Negative Effects of Crises", in Goçalves G., Sommerville I. and Melo A. (eds.), Organisational and Strategic Communication Research. European Perspectives,  Livros LabCom, 2013, pp. 47-67.
  • Lovari A., Mazzei A., Vibber, K.) "University-student relations: A dynamic framework in offline and digital environments", in E. J. Ki, J.-N. Kim, & J.A. Ledingham (Eds.). Public relations as relationship management: A relational approach to the study and practice of public relations (2nd Edition). New York: Routledge, 2015, pp. 306-329.

Conference Proceedings

  • Frandsen F., Johansens W., Mazzei A., "Whistleblowing. An emergent aspect of internal crisis management and crisis communication in Italy and Denmark", Proceedings of the Crisis3 Conference, Erfurt, Germany, October 2-5, 2013.
  • Mazzei A., Lee Y., Togna G., Kim J-N, “The Impact of Perceived Authenticity on Employees’ Empowerment and Communicative Behavior: An Integrated Model of Positive Megaphoning”, 19th Annual International Public Relations Research Conference, Miami, Florida, 2-5 marzo 2016 (IPRR Three Top Papers Award)
  • Lee, Y. Mazzei, A. Lovari, A. Kim, J.N., “A Looking for Motivational Routes for Employee-Generated Innovation: The Effect of Individual, Managerial, and Compensatory System Factors on Employees’ Work Creativity and Scouting” AEJMC Conference, Minneapolis, August 4-7, 2016.

 

 

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Tel. 02891412741
Fax. 02891412765
alessandra.mazzei@iulm.it

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II° SEMESTRE 2016/17: tutti i mercoledì (*)alle ore 15.30 (*) i ricevimenti dell'1, 8 e 15 marzo sono posticipati rispettivamente a giovedì 2, 9 e 16 marzo, ore 15:30. IULM 2 - I Piano


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LAB IULM

ALIULM Associazione Laureati IULM

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