Mazzei, Alessandra


Associate Professor of Corporate Communication at IULM University, Milan, Italy

Founder and Scientific Coordinator of the Working Group Employee Communication at IULM University, in partnership with a group of leading companies

Vice Director at the Department of Business &LECB at IULM University

Chair of the Geert Hofstede Consortium, founded in association with Hanze University of Applied Sciences, Groningen, The Netherlands; Leeds Beckett University, Leeds, United Kingdom; Vilnius University, Vilnius, Lithuania.

Programme Director of the Master of Arts in International Communication at IULM University

Member of the Faculty of the Doctoral Program in Communication and Markets at IULM University

Visiting Associate Professor at the Centre for Corporate Communication, Aarhus School of Business and Social Sciences, Department of Business Communication, Aarhus University (May, August, September, 2013)

Visiting Researcher at Department of Communication Studies, Baruch College/City University of New York, USA (January, June, May, 2011)

Visiting Professor at Aarhus School of Business and Social Sciences, University of Aarhus, Denmark (October 2010)

Member of the Editorial Advisory Board of Corporate Communications: An International Journal, International Journal of Strategic Communication, Informacijos mokslai

Membership: AIDEA, CCI, ECREA, ICA, SIM, SIMA

Member of the Scientific Committee of the “Communication, Media and Technologies” Series of Bonanno Publisher, Firenze

2011-2016: Vice-Chair of the Temporary Working Group about “Crisis Comunication” at ECREA

2009-2011: Coordinator of the Internal Communication Laboratory at IULM University

1993-2000, RSO spa: business consultant and trainer

Teaching experiences (selected)

2005-today: Teacher of Corporate Communication at the MA in Marketing, retail and communication at IULM University

2001-today: Teacher of Public Relations and Corporate Communications at the BA in Public Relations and Corporate Communication at IULM University

2001-2007: Teacher of Corporate Communication Management at the BA in Public Relations at IULM University

Member of the Faculty of several Master Courses. Among them:

2003-today: Master in Management of Social, Political and Institutional Communication (MASPI), IULM University

2009-today: Master in Communication for International Relations (MICRI), IULM University

2009-today: Master in Corporate Communication, Department of Communication Science, University of Siena

2009-today: Master in International Communication, Geert Hofstede Consortium

Awards for scientific activities

- Emerald Highly Commended Paper Academic – Conference on Corporate Communication 2010

- Emerald Literati Network Outstanding Reviewer 2011 for work on Corporate Communications

- Highly Commended Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2012

- Outstanding paper Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2014

- IPRR (Institute for Public Relations Research) Three Top Papers Award 2016

 

Principali Aree di interesse scientifico

  • Corporate communication
  • Internal communication
  • Internal Crisis Communication
  • Reputation management
  • Communication for credence goods
  • Communication planning and evaluation

 

Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.

INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 1)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 2)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management)

- Brand & Corporate Communication

INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 1)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa (Gruppo 2)

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management) 

-  Comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)

- Comunicazione d'impresa


INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management) 

-  Comunicazione d'impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)

- Comunicazione d'impresa


INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Retail Management)
- Comunicazione d’impresa

Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo: Brand Management)  
- Comunicazione d’impresa

Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa
- Relazioni pubbliche e comunicazione d'impresa

 

INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
 
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa
   
- Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa

   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo retail management

- Comunicazione d'impresa
   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo brand management

- Comunicazione d'impresa

 

INSEGNAMENTI A.A. 2011/2012
 
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
   
- Comunicazione d'impresa

   
 Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e distribuzione commerciale

Comunicazione d’impresa
- I Modulo

 

INSEGNAMENTI A.A. 2010/2011
  
Corso di Laurea in Relazioni pubbliche e comunicazione d’impresa


- Comunicazione d'impresa

   
Corso di Laurea magistrale in Marketing, consumi e distribuzione commerciale
  
- Comunicazione d'impresa

Articles

- Invernizzi E., Mazzei A., "Comunicazione pubblica e servizi per il pubblico", Sviluppo e organizzazione, 130, 1992.

- “Il marketing relazionale e la comunicazione per la qualità e la visibilità dell’università”, Economia e diritto del terziario, n. 3, 2000. 

- “Finalità e strumenti della comunicazione nelle università italiane”, Sinergie, n. 59, 2002.

 - Mazzei A., Russo V., Crescentini A., “Patient satisfaction and communication as competitive levers in dentistry”, The TQM Journal, vol. 21, n. 4, 2009.

- “Promoting Active Communication Behaviours through Internal Communication”, Corporate Communications: An International Journal, vol. 15, iss. 3, 2010.

-Mazzei A., Ravazzani S., “Manager-Employee Communication During a Crisis: The Missing Link”, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 16, Issue 3, 2011, pp 243-254. (Highly Commended Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2012).

-Mazzei A., Ravazzani S., “Leveraging Variety for Creativity, Dialogue and Competition”, Journal of Communication Management, Volume 16.1, 2012, pp 59-76..

-Mazzei A., Esposito A., “Il piano di comunicazione da strumento a processo organizzativo e relazionale. Il caso Henkel Italia”, Mercati & Competitività, n. 1, 2012.

-Mazzei A., Kim J.N., Dell’Oro C., “Strategic Value of Employee Relationships and Communicative Actions: Overcoming Corporate Crisis with Quality Internal Communication”, International Journal of Strategic Communication, Vol. 6, issue 1, 2012.

-Mazzei A., Quaratino L., "Designing Organizational Change: Learning from a Grounded Research Project", Journal of Management and Change, N. 30/31, 2013, pp. 166-179.

-"Internal Communication for Employee Enablement: Strategies in American and Italian Companies", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19 Issue 1, 2014, pp. 82-95.

- Mazzei A., Giaccone S., "Comunicazione interna e benefici per i capitali intellettuale e relazionale. Il caso General Business Community di IBM Italia", Mercati & Competitività, n. 1, 2014, pp. 103-124.

- "A Multidisciplinary Approach for a New Understanding of Corporate Communication", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19, issue 2, 2014, pp. 216-230. (Outstanding Paper Award Winner at the Literati Network Awards for Excellence 2014)

- Mazzei A., Ravazzani S., "Internal Crisis Communicationa Strategies to Protect Trust Relationships: A Study of Italian Companies", International Journal of Business Communication. Vol. 52, Issue 3, 2015, pp. 319-337 (First published online March 31, 2014),

- Mazzei A., Ravazzani S., "A holistic model of behavioural branding: The role of employee behaviours and internal branding", Micro & Macro Marketing, Vol. 24, No. 2, 2015, pp. 239-262.

- Mazzei A., Butera A., “Brand consistent behavior of employees on social media: the role of social media governance and policies”, Mercati & Competitività. The Journal of the Italian Society of Marketing, 2016, n. 4, pp. 85-106.

- Mazzei A., Ravazzani S., “Internal Branding and Employee Brand Consistent Behaviours: The Role of Enablement-Oriented Communication”, Mercati & Competitività. The Journal of the Italian Society of Marketing, No. 1, 2017, pp. 121-139.

Books

La comunicazione per il marketing dell’università, Franco Angeli, Milano, 2000.

Comunicazione e reputazione nelle università, Franco Angeli, Milano, 2004.

 La comunicazione interna nelle fasi di sviluppo, crisi e ripresa dell’azienda, FrancoAngeli, Milano, 2009.

Percorsi di ricerca in comunicazione d’impresa. Tendenze, contesti, gestione (Editor), FrancoAngeli, Milano, 2011 (Preface by Finn Frandsen & Winni Johansen).

Mazzei A., Ravazzani S., Dialogare con gli stakeholder. Ascolto e sensibilità interculturale per le relazioni pubbliche e la comunicazione d'impresa, Franco Angeli, Milano.

Strategia e management della Comunicazione d’impresa, Franco Angeli, Milano, 2015.

Book Chapters

-"Lo sviluppo della comunicazione organizzativa: un'analisi delle ricerche empiriche svolte in Italia", in Gabrielli G., Invernizzi E., (Editors), Il dibattito sulla comunicazione organizzativa, SIPI, Roma, 1994 (Notiziario del Lavoro, n. 68, luglio, 1994).

- (with Invernizzi E.), "La comunicazione", in Costa G., Nacamulli R.C.D, (a cura di), Manuale di organizzazione aziendale (volume 3), Utet, Torino, 1997.

- “La comunicazione interna della Pubblica Amministrazione. Dinamiche di una nuova frontiera”, in Rolando S., (Editor), I grandi temi della comunicazione di pubblica utilità – Volume 1, Franco Angeli, Milano, 2004.

- “Le tecniche e i metodi dell’ascolto organizzato”, in Invernizzi E., (a cura di), Manuale di Relazioni pubbliche. Le competenze di base, McGraw-Hill, Milano, 2005 (Second edition).

- (with Biasi D.), “La comunicazione in Internet”, in Invernizzi E., (Editor), Manuale di relazioni pubbliche. Volume 2, McGraw-Hill, Milano, 2006 (Second edition).

- (con Invernizzi E.), “La comunicazione interna”, in Invernizzi E., (a cura di), Manuale di relazioni pubbliche 2, McGraw-Hill, Milano, 2006 (Second edition).

- Mazzei A. Ravazzani S., "Employee Communicative Actions and Companies' Internal Communication Strategies to Mitigate the Negative Effects of Crises", in Goçalves G., Sommerville I. and Melo A. (eds.), Organisational and Strategic Communication Research. European Perspectives,  Livros LabCom, 2013, pp. 47-67.

- Lovari A., Mazzei A., Vibber, K.) "University-student relations: A dynamic framework in offline and digital environments", in E. J. Ki, J.-N. Kim, & J.A. Ledingham (Eds.). Public relations as relationship management: A relational approach to the study and practice of public relations (2nd Edition). New York: Routledge, 2015, pp. 306-329.

- Mazzei A., Butera A. “La comunicazione d’impresa: un approccio multidisciplinare tra reputazione e relazioni organizzative”, in Masini M., Pasquini J., Segreto G., (a cura di), Marketing e comunicazione, Hoepli, Milano, 2017.

 

Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate

Right ArrowContatti

Tel. 02891412741
Fax. 02891412765
alessandra.mazzei@iulm.it

Right ArrowOrari di ricevimento

I° SEMESTRE 2017/18: tutti i martedì alle ore 15:30 (*) (*) il ricevimento del 21/11 è posticipato al 22/11 - ore 12:00. Il ricevimento del 28/11 è annullato. IULM 2 - 1° piano - stanza 2128


Right Arrow Rete IULM

LAB IULM

ALIULM Associazione Laureati IULM

5 per mille