Ardizzone, Antonella

Ricercatore universitario
(Since 2011/2012) Professor of Economics and Competitive Analysis, IULM University, Milan
(since 2015/ 2016) Professor of Economics, Scuola Superiore Mediatori Linguistici Carlo Bo, Milan
(since 2017/2018) Professor of Foundations of Business and Marketing Research, Master in Ospitality and Tourism Managent, IULM
EDUCATION:
-Degree in Public Relations (grade 110/110 cum laude), IULM University of Milan, Italy (2002)
-MSc in Economics and Business - Markets & Organizations, Erasmus University, Rotterdam, The Netherlands (2004)
-Ph.D in Communication Economics, IULM University of Milan, Italy (2006)
-Summer School on Competition policy and market regulation, University of Milan, Italy (September 2007)
-Summer School on Economic behavior, law and Organizations: advances in the behavioral and experimental approach to economics of organizations, firms, contracts and the economic analysis of the law, University of Trento, Italy (July 2009)
-Advanced Course on Innovation, development and international production: models and analysis, La Sapienza University, Rome, Italy (May 2011)
-Panel Models, Scuole di Metodologia per la Ricerca Sociale, Università della Calabria, September 2017
-Analisi econometrica, Scuole di Metodologia per la Ricerca Sociale, Università della Calabria, July 2018
-Analisi multivariata, Scuole di Metodologia per la Ricerca Sociale, Università della Calabria, July 2018
ACADEMIC & WORK EXPERIENCE:
CURRENT POSITION: Tenured Assistant Professor of Applied Economics, Department of Law, Economics and Business, IULM University of Milan, Italy (Oct 2008-now)
Visiting Professor, Ithaca College, New York, US (Oct 2013- Feb 2014)
Research Assistant, IULM University of Milan, Italy (2005-2008)
Lecturer of Development economics (16 hours), Master in Law and Economics of Culture and Arts, University of Nuoro, Italy (2011)
Lecturer of Economics of the Music industry, Summer School on Cultural economics and creative industries, IULM University of Milan, Italy (2011)
Lecturer of Economics, Master in Marketing Management, X Edition, ISTUD, Stresa, Italy (2007)
Fellow Research, IULM University of Milan, Italy (2005-2008)
Business Intelligence Manager Assistant, Nestlè Italiana Spa, Milan, Italy (2002-2003)
DATA ANALYSIS SOFTWARE: SPSS, JMP, STATA, EViews
LANGUAGES:
Italian (mother tongue), English (fluent), French (scholar)
AKNOWLEDGEMENTS & HONORS:
PhD Fellowship, IULM University of Milan, 2003-2006
Post-doc fellowship, IULM University of Milan, 2006-2008
Principali Aree di interesse scientifico
Industrial economics, data analysis, cultural and creative industries, intellectual property, media and music markets, open source software, industrial districts and enterprises clusters, experimental economics, consumption trends.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione A-L
- Analisi competitiva
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione M-Z
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione A-L
- Analisi competitiva
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione M-Z
INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo Retail Management)
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo Brand Management)
INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo Retail Management)
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione (Indirizzo Brand Management)
INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014
Corso di Laurea magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo retail management
- Economia dei settori
Corso di Laurea magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo brand management
- Economia dei settori
INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo retail management
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione - indirizzo brand management
INSEGNAMENTI A.A. 2011/2012
Corso di Laurea Magistrale in Marketing, consumi e comunicazione
- Economia dei settori
- PAPERS IN REFERRED JOURNALS:
Antonella Ardizzone, Valeria Faralla, Marco Novarese, (2019) "Children’s organic fruit nectar satisfaction: an experimental economics approach", British Food Journal, Vol. 121 Issue: 2, pp.289-303, https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2018-0674
Faralla V., Novarese M., Ardizzone A. (2017), Framing Effects in Intertemporal Choice: A Nudge Experiment, Journal of Behavioral and Experimental Economics, 71, 13-25.
Ardizzone A. and A. Zorloni (2016), “The Winner-Take-All Contemporary Art Market: Why Andy Warhol and Gerhard Richter are so Expensive”, Creative Industries Journal, Volume 9, Issue 1.
Ardizzone A. and A. Mortara (2014), Are Daily Deals a Way to Cope with the Crisis?, Kultura I Edukacja, pp.105-12, 1ISSN:1230-266X (6) DOI:10.15804/kie.2014.06.06
Ardizzone A. and A. Mortara (2014), Consumers' Motivations and Daily Deal Promotions, The Qualitative Report, Vol. 19, 31.
Ardizzone A. and A. Mortara (2013), Resistere alla crisi: nuovi modi di consumare on-line (Resist to the crisis: new ways of on-line consumption), Sociologia del Lavoro, 128
Ardizzone A. (2013), Un distretto musicale (A music district), Tafter Journal, n. 55, January.
Ardizzone A. (2012), I distretti produttivi italiani dell’industria musicale (The Italian productive districts of the music industry), L’Industria, vol. 33/4
Ardizzone A. (2012), Filiera dell’industria musicale e nuovi modelli di business in Italia (Supply chain of the music industry and new business models in Italy), Tafter Journal n. 51, September.
Ardizzone A. and L. Barbarito (2010), Il settore musicale in Italia (The music sector in Italy), L'Industria, pp. 423-458
- BOOK:
Ardizzone A. and L. Barbarito (2012), Economia della musica in Italia Rapporto 2010 (Economy of Music in Italy), Edizioni Unicopli
- BOOK CHAPTERS:
Ardizzone A., Zorloni A. (2016), “Celebrity Effect in the Contemporary Art Market”, in Zorloni A. (edited by), Art Wealth Management. Managing Private Art Collections, Springer, Heidelberg.
Ardizzone A. and A. Mortara (2013), Daily deal promotions: an explorative research on consumers’ motivations in Italy, in Bonin G. A. and Pasadeos Y. (edited by), Media research: learning from the past, strategies for the future, Athens Institute for Education and Research, ATINER, Greece, Athens, ISBN: 978-960-9549-46-2, pp. 207-220
Ardizzone A. (2013), Supply chain music industry and changing business models in Italy, in Bonin G. A. and Pasadeos Y. (edited by), Media research: learning from the past, strategies for the future, Athens Institute for Education and Research, ATINER, Greece, Athens, ISBN: 978-960-9549-46-2, pp. 221-234
Ardizzone A., Il settore televisivo italiano tra regolamentazione, pubblicità e tecnologia (The television sector in Italy between regulation, advertising and technology), in L. Barbarito (edited by), “I mercati dei media”, CUESP-IULM, 2011
Ardizzone A., Music piracy: recording companies against p2p networks, in Yorgo Pasadeos (edited by), “Advances in Communication and Mass Media Research”, ATINER, 2010
Ardizzone A. and G.B. Ramello, Diritto d’autore e mercato: effetti economici, rilievi critici e novità nell’era digitale (Copyright and market: economic effects, critical notes and newnesses in the digital era), in U. Pagallo (a cura di), “Copyright Digitale - L’impatto delle nuove tecnologie tra economia e diritto”, Giappichelli Editore, 2009
Ardizzone A., Il settore alimentare: struttura ed evoluzione (The food sector: structure and evolution), in A.A.V.V., “Osservatorio sui Consumi Alimentari, Position Book: Assetti di filiera, comunicazione e consumi alimentari”, Cuesp IULM, Milano, 2008
Ardizzone A., Possibilità di sfruttamento commerciale delle licenze open source e open content (Economic exploitation of Open Source and Open Content Licences), in L. Barbarito (edited by), Economia dell'open source, Pearson Paravia, 2008
Ardizzone A. and G. B. Ramello, Musica Registrata (Recorded Music), Istituto di Economia dei Media Fondazione Rosselli (edited by), “L’industria della comunicazione in Italia – Decimo Rapporto IEM”, Guerini e Associati, 2007
Ardizzone A. and G. B. Ramello, L'industria della produzione di musica registrata (The recorded music production market), Istituto di Economia dei Media Fondazione Rosselli (edited by), “L’industria della comunicazione in Italia – Decimo Rapporto IEM”, Guerini e Associati, 2007
Ardizzone A. and G. B. Ramello, Musica Registrata (Recorded Music), Istituto di Economia dei Media Fondazione Rosselli (edited by), “L’industria della comunicazione in Italia – Nono Rapporto IEM”, Guerini e Associati, 2006
Ardizzone A., Musica Registrata (Recorded Music) Istituto di Economia dei Media Fondazione Rosselli (edited by), “L’industria della comunicazione in Italia – Ottavo Rapporto IEM, Guerini e Associati, 2005
- WORKING PAPERS, RECENT WORKS AND OTHER PUBLICATIONS:
Sacco P. L., C. Caliandro, G. Tavano Blessi, G. Ferilli, A. Ardizzone, Il sistema delle Industrie Culturali e Creative in Lombardia: elementi per un nuovo modello di competitività territoriale (The system of Cultural and Creative Industries in Lombardy: elements for a new model of territorial competitiveness), Fondazione Università IULM, 2011
Ardizzone A., Incentives in a two tasks environment, Working Paper n. 21, Economic and Marketing Institute, IULM University, 2007
Ardizzone A., On influence of reputational concerns on joint decision making, Working Paper n. 19, Economic and Marketing Institute, IULM University, 2007
Ardizzone A., Mercato Discografico e Pirateria Online: Dati, Modelli e Analisi (Recording Industry: data, models and analysis), PhD Thesis, 2006
- REPORTS AND NON-ACADEMIC ARTICLES:
Ardizzone A. and L. Barbarito, Economia della musica in Italia, Rapporto 2010 (Economy of music in Italy – 2010 Report), Fondazione Università IULM, 2010
(http://www.fondazioneiulm.it/images/stories/Economia%20della%20musica%202010_WEB.pdf)
Ardizzone A. and L. Barbarito, Economia della musica in Italia, Rapporto 2009 (Economy of music in Italy – 2009 Report), Fondazione Università IULM, 2009
(http://www.fondazioneiulm.it/images/stories/Economia%20della%20musica%202009_11_24.pdf)
Ardizzone A. and L. Barbarito, Economia della musica in Italia - Rapporto 2008 (Economy of music in Italy – 2008 Report), Fondazione Università IULM, 2008
(http://www.fondazioneiulm.it/images/stories/file/Paper/Economia%20della%20musica.pdf)
Ardizzone A., Consumatori anziani e disabili: scenario attuale, prospettive future e strategie di comunicazione (Aged and disabled consumers: present scenario, future perspectives and communication strategies)
- CONFERENCE PRESENTATION AND PROCEEDINGS:
Ardizzone A. and A. Zorloni, Factors driving the contemporary art market, SIE, ottobre 2015 Napoli, Italy
Ardizzone A. and A. Mortara, Group buying as a way to cope with the crisis, European Sociology Association Conference, August 2013, Torino, Italy
Ardizzone A., Local clusters in creative industries: empirical investigation of the music industry supply chain in Italy, 10th World Media Economics & Management Conference, may 2012, Thessaloniki, Greece (under review)
Ardizzone, A., Supply Chain Music Industry and Changing Business Models in Italy, Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: MED2012-0078, 2012, ISSN 2241-2891
Ardizzone A. and A. Mortara, Daily Deal Promotions: An Explorative Research on Consumers’ Motivations in Italy, Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: MED2012-0078, 2012, ISSN 2241-2891
Ardizzone A. and A. Mortara, Social Shopping in Italy: an Explorative Research, (edited by) Gregory T. Papanikos, Communication & Mass Media Abstracts, Tenth Annual International Conference on Communication and Mass Media, May 2012, Athens, Greece, 2012, ISBN: 978-960-9549-81-3
Ardizzone A., Supply chain music industry analysis and new business models: insights from Italy, (edited by) Gregory T. Papanikos, Communication & Mass Media Abstracts, Tenth Annual International Conference on Communication and Mass Media, May 2012, Athens, Greece, 2012, ISBN: 978-960-9549-81-3
Ardizzone A., Network externalities, file sharing and digital music piracy, Workshop on the Law and Economics of Intellectual Property and Information Technology, LIUC Castellanza, Italy, July 2005.
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it. Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.