Contacts
Email
[email protected]
Individual tutorial
Timetable
Individual tutorials will be held by e-mail and also if required via Skype by appointment to be arranged in advance by e-mail.
CURRENT POSITION
Stefano Calabrese is Full Professor at the Department of Education and Human Sciences, University of Modena and Reggio Emilia, where he teaches Narrative Communication and Narrative Medicine; moreover, he holds the course in Analysis of media texts at the IULM in Milan, and the courses in NeuroHumanities and Multimedia Communication at the Suor Orsola Benincasa in Naples.
RESEARCH LINES
His main research topics are:
• Visual storytelling: the image as an interweaving of inter-semiotic codes; the use of iconic language designed to create narrative intertext, with or without verbal involvement; illustrated books and graphic novels as a great fortune and editorial distribution and the determination of neurocognitive functions aimed at a neuro-aesthetic characterisation of the figurative; sequential drawing.
• Narrative medicine: theories and uses of narration as a support to therapeutic treatments (Narrative Medicine), through the development of expertise in the emotional and cognitive sphere: elaboration of experimental hypotheses on the benefit of the act of narration, with regard to suffering emotional states and interrupted or delayed cognitive processes of people with difficulties, traumas or pathologies.
• Neuronarratology: the effects of fiction (novels, films, TV serials) at a neurocognitive level in terms of increased empathy, diversification of neurochemical transmitters, consolidation of the Self, improvement of mind reading and problem solving skills.
• Intercultural narratology: the relationship between biological evolution, culture and narratology, the connection between geographic, cultural area and storytelling, the differences between dissimilar narrative modalities in the form of life narratives, novels, autobiographies, which emerge according to the geographical, cultural and social context.
• Narrative morphologies of globalization: main features of the global novel; the new phenomena of translation, serialization, remediation; the unprecedented fragmentation of the text in various media of transmedia storytelling; the use of magical realism as an anthropological and cognitive model of domestication of reality; the new conversion of the reader to an active role and the fandom, which is capable, through social networks, of influencing the most successful storytelling plots.
• Neurorhetoric: the role of rhetoric in the humanities and in advertising in recent decades and the systematic foundations of neurorhetoric.
DISCIPLINARY GROUP
L-FIL-LET/14: Literary criticism and comparative literature
Although IULM University applies all necessary diligence to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it.
The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
Although IULM University takes all necessary care to ensure the publication of correct, updated and complete information, it is not responsible for the contents of the curricula published online on the Portal www.iulm.it. The holder of this curriculum vitae is the exclusive guarantor and responsible for the correctness and truthfulness of the information contained therein.
INSEGNAMENTI A.A. 2022/2023
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Analisi dei testi mediali (gruppo 1)
Analisi dei testi mediali (gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2021/2022
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Analisi dei testi mediali (Gruppo 1)
Analisi dei testi mediali (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2020/2021
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Analisi dei testi mediali (gruppo I)
Analisi dei testi mediali (gruppo II)
INSEGNAMENTI A.A. 2019/2020
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
INSEGNAMENTI A.A. 2018/2019
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1, 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2017/2018
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2016/2017
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 1)
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità (Gruppo 2)
INSEGNAMENTI A.A. 2015/2016
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
INSEGNAMENTI A.A. 2014/2015
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
INSEGNAMENTI A.A. 2013/2014
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
INSEGNAMENTI A.A. 2012/2013
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
- Semiotica
INSEGNAMENTI A.A. 2011/2012
Corso di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Semiotica
INSEGNAMENTI A.A. 2010/2011
Corsi di Laurea in Comunicazione, media e pubblicità
Semiotica
Pur applicando tutte le necessarie diligenze volte a garantire la pubblicazione di informazioni corrette, aggiornate e complete, l’Università IULM non è responsabile dei contenuti riportati nei curricula pubblicati online sul Portale www.iulm.it.
Il titolare del presente curriculum vitae è garante e responsabile in via esclusiva della correttezza e veridicità delle informazioni in esso riportate.